El Port de Tarragona compta, des d’avui, amb l’escàner de mercaderies més avançat de tot l’estat, on n’hi ha vuit. Es tracta d’un Punt d’Inspecció Duanera (PIA) i té per objectiu principal agilitzar els tràmits duaners i és clau per a la inspecció no intrusiva de contenidors.
El sistema té la capacitat de revisar uns 20 vehicles amb contenidors de 24 metres per hora, ja que la inspecció tria, només, 3 minuts.
L’escàner compta amb un sistema de control radiològic per detectar possibles materials contaminats o tràfics il·lícits, així com amb equips d’identificació manuals i cinc càmeres.
Una de les característiques que destaca és la possibilitat d’inspeccionar els dos sentits del camió i contenidors d’una alçada des dels 35 als 480 centímetres i fins a 19 metres de longitud i 2,8 metres d’amplada.
La selecció dels contenidors és aleatòria i l’Agència Tributària, que és la responsable de la inspecció de mercaderies, les fa segons les informacions que arriba des de la Guàrdia Civil o tenint en compte la seva procedència o altres criteris de risc.
Amb aquesta maquinària puntera s’estalviarà temps i diners, ja que no caldrà obrir els contenir per revisar-los.
La inversió global ha ultrapassat els 7 milions d’euros. Només l’escàner ha costat 2.300 milions, mentre que el punt d’inspecció Frontera (PIF) ha costat 3 mil milions.
S’ha construït tres edificis: on està instal·lat l’escàner, el de control i PIF. La urbanització de la zona – Moll d’Andalusia – d’uns 28.500 metres quadrats, ha costat uns 400 mil euros.
Només per tenir una maquinària com aquesta implica que el Port de Tarragona tingui representació a la Unió Europea i entre els ports acreditats en matèria de seguretat.
La directora del Departament de Duanes i impostos especial del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, Maria Pilar Jurado ha comentat als periodistes que amb aquest escàner és possible fer una anàlisis de la informació que “ens donen i la mercaderia existent” i agilitzarà les gestions frontereres.
El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Josep Andreu, ha explicat que aquesta zona de control és fonamental per a la competitivitat, perquè “tenint concentrat en un sol espai reduït tots els tràmits que necessita un contenidor per ser despatxat”.