27. Abril 2024

Renfe deixa de tenir en exclusiva l’alta velocitat

Renfe deixa de ser l’única operadora del servei d’alta velocitat de l’Estat. Aquest dilluns es liberalitza oficialment el sector ferroviari en transport de viatgers d’alta velocitat i l’empresa italiana Intermodalidad de Levante (Ilsa) i la francesa Rielsfera (SNCF) podran començar a operar en el mercat. Rielsfera havia de començar a operar el trajecte entre Barcelona i Madrid el març de 2021. Tot i això, les restriccions provocades per la crisi del coronavirus han endarrerit els plans de la companyia, que iniciarà l’activitat a l’Estat el maig de l’any que ve. Per la seva banda, Ilsa no preveu començar a operar fins al gener de 2022. L’empresa connectarà entre si Barcelona, Madrid, Sevilla, Màlaga, Còrdova, València, Alacant i Saragossa.
La liberalització d’aquest sector a l’Estat s’emmarca en la reforma ferroviària per millorar l’eficiència i la competitivitat del ferrocarril a tota la Unió Europea. El desembre de 2016, el Parlament Europeu va aprovar el Quart Paquet Ferroviari, amb l’objectiu d’eliminar els actuals obstacles institucionals, jurídics i tècnics i crear una xarxa ferroviària europea plenament integrada i liberalitzada.
Aquesta normativa es va transposar a la legislació espanyola en el Reial Decret Llei 23/2018, que marcava el mes de desembre de 2020 com a data d’inici per a l’entrada de noves empreses ferroviàries en el transport de viatgers per ferrocarril en els serveis de llarga distància i alta velocitat.En aquest context, l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) va obrir un termini per presentar sol·licituds per a l’adjudicació de les llicències, que va finalitzar el 31 d’octubre de 2019 amb sis empreses interessades a prestar els serveis de l’alta velocitat a l’Estat.

Al desembre, el Consell d’Administració d’Adif Alta Velocitat (Adif AV) va publicar la resolució amb els candidats adjudicataris per establir els acords de capacitat marc, dependents en última instància de l’aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC). En concret, l’empresa va seleccionar Renfe Viajeros, Ilsa i Rielsfera com a preajudicatàries per operar les principals línies d’alta velocitat de l’Estat.

Per organitzar el nou escenari, Adif va seleccionar tres corredors ferroviaris que uneixen Madrid amb Barcelona, el País Valencià i Andalusia, respectivament. Per a cadascun d’aquests tres, la companyia va fixar diferents nivells de capacitat d’operació, categoritzats en paquets.

Renfe Viajeros va ser l’adjudicatari del Paquet A, amb 96 trens AVE i el 86% de la mitjana de la capacitat oferta per aquest paquet en el conjunt dels tres corredors, entre finals de 2020 i finals de 2030. D’aquesta manera, la companyia incrementarà la seva oferta actual en un 20%.

Ilsa, participada en un 55% per Air Nostrum i un 45% per Trenitalia, va ser l’adjudicatària del Paquet B. La companyia operarà amb 23 trens Frecciarossa 1000 i ocuparà el 70% de mitjana de la capacitat per a aquest paquet en el conjunt dels tres corredors. L’entrada d’aquesta companyia a l’Estat no està prevista fins al gener de 2022, després de l’homologació del material d’Espanya.

El paquet C va ser adjudicat a la companyia francesa Rielsfera (SNCF). L’empresa operarà amb deu trens Alstom Dúplex, ja homologats a Espanya, i ocuparà el 100% de la capacitat oferta per a aquest paquet en el conjunt dels tres corredors. Inicialment, l’operadora havia d’entrar al mercat el març de 2021, una decisió que s’ha ajornat fins al maig.

L’obertura del tràfic a l’Estat comportarà un increment del 65% de la capacitat oferta, amb un increment del 50% en el trajecte entre Madrid i Barcelona, un 40% entre Madrid i el País Valencià i un 60% entre Madrid i Andalusia.

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Best WordPress Themes Free Download
Download WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Premium WordPress Themes Download
free online course