Al desembre, el Consell d’Administració d’Adif Alta Velocitat (Adif AV) va publicar la resolució amb els candidats adjudicataris per establir els acords de capacitat marc, dependents en última instància de l’aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC). En concret, l’empresa va seleccionar Renfe Viajeros, Ilsa i Rielsfera com a preajudicatàries per operar les principals línies d’alta velocitat de l’Estat.
Per organitzar el nou escenari, Adif va seleccionar tres corredors ferroviaris que uneixen Madrid amb Barcelona, el País Valencià i Andalusia, respectivament. Per a cadascun d’aquests tres, la companyia va fixar diferents nivells de capacitat d’operació, categoritzats en paquets.
Renfe Viajeros va ser l’adjudicatari del Paquet A, amb 96 trens AVE i el 86% de la mitjana de la capacitat oferta per aquest paquet en el conjunt dels tres corredors, entre finals de 2020 i finals de 2030. D’aquesta manera, la companyia incrementarà la seva oferta actual en un 20%.
Ilsa, participada en un 55% per Air Nostrum i un 45% per Trenitalia, va ser l’adjudicatària del Paquet B. La companyia operarà amb 23 trens Frecciarossa 1000 i ocuparà el 70% de mitjana de la capacitat per a aquest paquet en el conjunt dels tres corredors. L’entrada d’aquesta companyia a l’Estat no està prevista fins al gener de 2022, després de l’homologació del material d’Espanya.
El paquet C va ser adjudicat a la companyia francesa Rielsfera (SNCF). L’empresa operarà amb deu trens Alstom Dúplex, ja homologats a Espanya, i ocuparà el 100% de la capacitat oferta per a aquest paquet en el conjunt dels tres corredors. Inicialment, l’operadora havia d’entrar al mercat el març de 2021, una decisió que s’ha ajornat fins al maig.
L’obertura del tràfic a l’Estat comportarà un increment del 65% de la capacitat oferta, amb un increment del 50% en el trajecte entre Madrid i Barcelona, un 40% entre Madrid i el País Valencià i un 60% entre Madrid i Andalusia.