29. Abril 2024

El Port presenta com serà l’entorn (reformat i sostenible) de la seva seu

El president del Port, l’alcalde i els guanyadors

El Port de Tarragona ha presentat avui el projecte guanyador del Concurs d’Idees per a la transformació urbanística de l’entorn de les seus de l’APT en una zona de baixes emissions i mobilitat sostenible. L’equip guanyador és MasMaristany Arquitectes SLP amb el projecte anomenat “Port Tarraco-Ciutat Verda al Mar”.

La proposta s’articula al voltant de 3 places, una àmplia renaturalització i una simplificació de la mobilitat rodada. Es destaca una gran escalinata que unirà el Moll de Costa amb la plaça de l’APT. L’equip guanyador serà l’encarregat de redactar el projecte executiu i de l’assistència tècnica en la direcció d’obra.

La plaça APT (1 a l’esquema inferior) funciona com a hall o distribuïdor dels edificis de l’Autoritat Portuària, Stella Maris i Comandància Naval. Els recorreguts entre aquesta plaça i el parc del Port i la plaça APT preveuen l’entrada a la zona d’ oficines, garantint l’ accés dels treballadors i visitants, dels vehicles d’ emergències i de subministraments als dos edificis.

L’equip guanyador proposa que aquesta plaça es pavimenti a tall de catifa amb formigó-peça ceràmica esquitxat d’escocells drenants amb arbres i es dissol al bosc del Parc del Port que l’envolta. Al mateix temps, és també el final del moll de la Costa, per la qual cosa es proposa obrir una Escalinata-grada a través del mur existent.

La plaça Reial o de les Escales Reials  uneix la plaça APT amb la plaça dels Carros.
L’equip d’arquitectes resol la mobilitat rodada de l’àmbit de projecte eliminant la rotonda existent i dóna continuïtat per a vianants al passeig marítim del Miracle amb el moll de la Costa. La plaça de les Escales Reials es planteja també amb paviments filtrants tipus llambordes i escocells amb arbres en agrupacions i en alineació.

Finalment, la plaça des Carros que, en aquest moments es troba fora del Domini Públic Portuari, pertany a la trama urbana i connecta el port i el passeig marítim amb la ciutat. L’equip guanyador proposa que aquesta connexió es faci a través d’una gran obertura que es crearia ampliant el pas sota vies subterrani existent. Això permet la ubicació d’ una gran escalirampa, a tall d’ extensió de les dues places, que deixa pasar la llum i les visuals, fent aquest lloc més còmode en general i més segur des d’ una perspectiva de gènere.

Una àmplia renaturalització, el Parc del Port
La proposta guanyadora també fa un aposta decidida per la renaturalització. L’equip tècnic proposa crear a un paisatge heterogeni i biodivers. L’estratègia del verd, elementsignificatiu del projecte, actua a diferents nivells. Es proposa concentrar el màxim nombre d’arbres possible, buscant una major densitat per configurar un bosc al parc del Port, on en aquest moments es troba la plaça del rellotge de sol, perquè actuï com a refugi climàtic. Es planteja estendre la vegetació, bé en agrupacions o en alineacions al llarg de passejos i places, proporcionant ombra en els espais per als vianants i recorreguts ciclables, millorant el confort climàtic en un escenari d’escalfament global.

El dic de llevant, de mur a passeig
El mur del dic de Llevant, fins ara una barrera, esdevé el nou element suport del projecte, a través del qual es produeixen les connexions de vianants i vehicles a través de la seva perforació en punts estratègics: el Passeig del Rellotge. El dic de Llevant passaria a ser un mur-obstacle a un passeig-eix vertebrador. Per una banda, la gran escalinata que connecta la plaça dels Carros i la plaça APT i que serveix al seu torn de grades o amfiteatre per a activitats a l’aire lliure. I per una altra, es proposa ubicar l’accés rodat i de bicicletes al vial del passeig del rellotge a través d’una rampa al 8% i l’entrada al pàrquing soterrat de l’APT (actualment “pàrquing dels Tendals”) a la mateixa cota.

Mobilitat sostenible
Les bases del concurs d’idees també posava l’accent en la promoció d’una mobilitat sostenible en aquest entorn. L’equip guanyador, en el cas de la mobilitat rodada, aposta per la racionalització i simplificació, cedint part de l’ espai que ocupa ara per noves zones de parc. Opta per eliminar el vial que passa actualment per davant de les seus de l’APT i proposa una perforació estratègica del mur per deixar passar un carril bici que funcionarà alhora com a accés a l’aparcament soterrat i al futur passeig del Rellotge.

Amb relació a la mobilitat activa, es potencia la seva difusió i expansió, afavorint la reapropiació de l’espai abans destinat al cotxe per part de vianants i bicicletes. La proposta genera un “loop ciclable” que connecta el Port amb els carrils bici ja existents i als de la ciutat.

El concurs d’idees
El concurs elaborat per Secretaria General i Serveis Jurídics i la Direcció d’Infraestructures i Conservació del Port s’ha desenvolupat en 3 fases. Una primera d’anàlisi i admissió de propostes; una segona, de selecció i invitació a les 5 millors solucions i, finalment, l’elecció de l’opció guanyadora. Un jurat format per 6 persones, professionals, expertes i independents de l’APT, han estat les encarregades de designar les millors 5 propostes en la fase 2 a l’abril i la guanyadora en la fase 3, al maig.

A partir d’ara, l’equip guanyador serà responsable de la redacció del projecte executiu en un termini de màxim de 4 mesos amb un pressupost total màxim de 105.000 euros (IVA exclòs), dels quals 85.000 € es destinen per a la redacció final del projecte i 20.000€ per a la posterior assistència tècnica a la direcció de l’obra. Les 4 idees finalistes, però no guanyadores, tindran una compensació econòmica per participar de 4.500 euros (IVA no inclòs) cadascuna.

Jurat independent
El jurat d’aquest concurs d’idees ha estat format per 6 persones professionals independents i amb una reconeguda experiència i trajectòria en el món de l’arquitectura i de l’urbanisme, serà l’encarregat de la selecció dels millors treballs presentats i respectarà els principis de professionalitat, especialització en relació amb l’objecte del concurs, imparcialitat, absència d’incompatibilitat i independència.

PUBLICITAT














Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Nulled WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free
online free course