02. Maig 2024

PERÒ… ÉS VÀLID EL CRITERI D’EDAT EN ELS ACOMIADAMENTS COL.LECTIUS O NO?

acomiadamentsA dia d’avui ja ningú dubta que la “reforma laboral permanent”, és a dir, l’acumulació de reformes i contrareformes que ve succeint-se del 2010 ençà, ha capgirat indefectiblement l’estatus que més o menys pacíficament existia en el nostre país en matèria de relacions laborals i jurisdicció social.

A banda de la molt discutible qualitat legislativa emprada (com l’ús abusiu de Real Decrets per part del Govern, disposicions connexes en lleis destinades a altres assumptes, o l’entrada en vigor de normes en dissabte), amb crítiques ferotges des de la doctrina i per part de juristes de reconegut prestigi, un dels efectes més nocius del garbull normatiu de nova creació ha estat, al meu entendre, la falta de seguretat jurídica que els operadors i justiciables estem patim com a conseqüència d’aquesta política de creació de normativa a pes.

Situació que, malauradament, compartim amb companys d’altres àmbits, com el tributari, però que en el cas del iuslaboralisme arriba a ser paradigmàtic d’un furor legislatiu que sembla fet a força d’improvisació.

La seguretat jurídica, com a principi del Dret, no és altra cosa que la legítima garantia del ciutadà de saber que, si se segueix la norma emesa per l’autoritat, el resultat serà previsible, per a bé o per a mal. Però, sobretot, és un pilar bàsic de l’Estat de Dret que n’assegura la llibertat i la democràcia.

Doncs bé, com a exemple de la inseguretat a la que em referia, portarem a col·lació dues sentències, dictades amb menys de dos mesos de diferència, en les que es resol en ambdós casos si és ajustat a dret fonamentar un Acomiadament col·lectiu en l’edat dels afectats per la decisió empresarial.

En primer lloc, la sentència 531/2015 del T.S.J. d’Andalusia, de 23 de Febrer, diu que l’acomiadament formulat en base a un criteri de major edat dels afectats, els quals hipotèticament tindrien una menor capacitat d’adaptació als avenços tecnològics, és nul de ple dret ja que suposa una discriminació, doncs es vulneraria el dret a la igualtat d’aquest grup de treballadors. El T.S.J. recolza la seva decisió no només en “reiterada doctrina del Tribunal Constitucional”, sinó també en la Directiva 2000/78/CE, que prohibeix la discriminació per raó d’edat en l’ocupació, a més dels articles 4.2 i 17.1 de l’Estatut dels Treballadors.

victor_canalda
Victor Canalda, advocat

Però per altre costat, i paradoxalment, és el mateix Tribunal Constitucional el que en la seva sentència 66/2015, de 13 d’abril, determina tot el contrari. Segons l’Alt Tribunal, el criteri de l’edat per a la selecció de treballadors afectats per un Acomiadament col·lectiu és vàlid i no discriminatori, sempre que s’inclogui en el Pla Social de l’Expedient de Regulació un paquet de mesures per donar protecció extra ordinària als treballadors de major edat afectats. Com a ningú se li escapa, encara que mesures com els plans de millora dels convenis especials amb la Seguretat Social, o l’assegurament de quantitats per quan s’esgoti la prestació per desocupació, òbviament faran més portable la situació als damnificats, en definitiva no asseguren cap protecció substancial al segment de població més vulnerable en termes d’ocupabilitat.

El que produeix més estupefacció és que, encara que de les dues resolucions la segona té un rang superior, i per tant hauria de ser la doctrina a seguir d’ara endavant pels tribunals, de fet es pot interpretar que continua oposant-se a una directiva europea, que recordem gaudeix de primacia en la seva aplicació, per la qual cosa caldria saber què n’opina el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Com a professionals del sector i assessors en aquestes qüestions per empreses i treballadors, no ens queda sinó ser molt crítics amb els poders públics que permeten, emparen i fins i tot promouen aquestes situacions, ja que no són capaços de delimitar regles del joc vàlides i equitatives, i aconsegueixen, no sabem si intencionadament, erosionar cada dia més la justícia social del país.

Però bé, finalment la conclusió l’ha d’extreure, com sempre, el lector.

Víctor CANALDA
Advocat especialista en Dret laboral
@VictorCanalda

 

Quins partits governaran a Tarragona?

0 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Nulled WordPress Themes
Download WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
online free course