Un agost sense calor no és agost. La climatologia té, inevitablement, repercussions en el Turisme. Enguany, el mal temps ha contribuït, i molt, en la disminució del nombre de turistes que han visitat les nostres contrades. A la meteorologia s’haurà d’afegir també la baixada d’entrebun 15 i el 20% del turisme rus.
No obstant, els hotelers reconeixen que, malgrat tot, l’agost no ha estat un mes dolent, gràcies a l’afluència dels turistes espanyols. Alguns hotels i càmpings han hagut de posat el cartell de complert. Les xifres registrades enguany són molt similars a de l’any passat. A tota la demarcació s’ha fet evident un retrocés del turista internacional, compensat per un augment del turisme de proximitat.
Segons el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, els mesos de juliol i agost s’han tancat amb una davallada mitjana de l’1% en el nombre de pernoctacions a la demarcació.
El seu director, Octavi Bono, ha confirmat que el rus, el principal mercat internacional l’any passat a la zona, ha patit una disminució d’entre un 15 i un 20%, principalment per la devaluació del ruble respecte de l’euro.
Optimisme
Aquesta “reculada” del mercat rus ja es pronosticava al primer trimestre, però segons Bono els conflictes geopolítics, primer a Crimea i després a Ucraïna, no han tingut una incidència tan destacada com la pèrdua del poder adquisitiu a l’hora de confirmar-se aquesta tendència. Malgrat les dades d’enguany, el director del Patronat de Turisme s’ha mostrat optimista pel fet que es pugui revertir la situació i recuperar el volum de turistes dels últim anys.
La davallada del turisme rus, però, s’ha pogut compensar amb el turisme de proximitat, malgrat que el turista català i de la resta de l’Estat no ha respost tan bé com el sector s’esperava, després d’haver tingut un gran comportament durant la Setmana Santa i el pont de Maig. “Es va anunciant una certa millora de l’economia, però això no s’ha traslladat de manera tan important durant l’estiu”, ha admès el director del Patronat. Tot i això, el sector turístic també destaca els bons resultats obtinguts amb els mercats britànic i francès.
Client de proximitat als… càmpings
El sector dels càmpings s’ha mantingut, tant al mes d’agost com al llarg de tot l’estiu, en uns nivells d’ocupació similars als de l’any passat, quan es va arribar al 70%. Tot i això, la presidenta de l’Associació de Càmpings de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, Berta Cabré, ha alertat d’un “lleuger descens” del client internacional, sobretot el francès i l’holandès, que fins ara havia estat molt fidel. Com a contrapartida però, ha explicat que ha crescut el client de proximitat.
Pel que fa a les estades, també ha apuntat que al llarg de l’any pot ser que s’acabin reduint una mica. Com ha exemple ha dit que durant la primera quinzena d’agost, l’any passat l’estada mitjana va ser de 6,5 nits, mentre que enguany ha estat de 6,2. Així mateix, Cabré s’ha mostrat prudent a l’hora de fer un balanç general ja que “hem tingut un estiu climatològicament molt complicat”, ha assegurat. En aquest sentit, ha detallat que la meteorologia és un factor clau per acabar de tancar la temporada en positiu.
Els hotels, al 93%
Encara sense disposar de les dades oficials, des de l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda han estimat que el mes d’agost es tancarà amb una xifra d’ocupació molt similar a la del 2013, un 93%. També han especificat que els primers dies van ser molt “fluixos”, mentre que del 5 al 25 d’agost “es va assolir un bon nivell”. Del 25 fins a final de mes han declarat que l’ocupació ha tornat a baixar, “per la qual cosa, alguns establiments han decidit reduir preus”. Tot i això, han reiterat que és aviat per fer cap tipus de valoració, “ja que encara falten dos mesos per acabar la temporada, a finals d’octubre”.