El proper 25 de novembre els trens d’Iryo començaran a solcar les vies espanyoles. Aquest divendres, per primer cop tres operadors ferroviaris (Renfe, Ouigo i Iryio) i quatre marques comercials (als tres operadors caldria sumar Avlo) convertiran el nostre país en el mercat d’alta velocitat amb més competència del món.
L’arribada de l’operadora, participada per Air Nostrum i Trenitalia, culminarà la liberalització d’un sector que aspira a convertir-se, als corredors oberts a la competència, a la columna vertebral de la mobilitat interurbana espanyola.
La data en què Iryo planeja començar a operar ha quedat plasmada en el document amb què la CNMC ha donat el vistiplau al nou acord que l’operadora i Adif han aconseguit per fixar les condicions de la seva arrencada. L’origen de la necessitat d’adaptar els plans inicials és pel canvi de context econòmic provocat per la pandèmia de coronavirus.
El 19 de juliol del 2022 Adif va remetre a la CNMC la proposta de modificació de l’acord marc subscrit amb Iryo, que el flexibilitza temporalment en atenció a l’impacte en la demanda de la pandèmia. En el seu escrit, Adif assenyalava que, malgrat l’acord assolit, la resolució en què formalment s’accepta la proposta necessitava el vistiplau de la CNMC.