Sis municipis de Tarragona rebutgen conjuntament el pas dels trens de mercaderies per la costa, tal com preveu l’actual disseny ferroviari del Corredor del Mediterrani, i reclamen que s’alliberi aquest espai.
Els alcaldes de Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Creixell, Roda de Bará i el Vendrell (Baix Penedès) han subscrit aquest dilluns una Declaració Institucional per evidenciar aquesta postura comuna, segons informa l’Ajuntament de Tarragona.
El Corredor Mediterrani compartirà el servei de passatgers amb el tràfic de mercaderies a través de l’anomenat tercer fil, l’afegiment d’un tercer rail de tren per salvar la diferència de l’ample de via ibèric amb l’europeu, entre Vandellòs i Barcelona.
El manifest exposa que aquesta infraestructura travessarà “les zones més poblades del nostre territori, afectant directament la seguretat, la mobilitat i el desenvolupament econòmic dels nostres municipis”.
Els alcaldes alerten del risc “de col·lapse del transport de passatgers per les poblacions costaneres, que no oblidem que constitueixen un continu fins a la frontera francesa”.
També veuen incompatible que la infraestructura sigui vàlida per a passatgers i mercaderies, amb les previsions d’augmentar “un 710 % el transport de mercaderies actual i que els fluxos es multipliquin per vuit, amb més trens i més llargs”.
Per aquests municipis passen ara 1.205 trens mensuals de mercaderies, cosa que suma 14.460 combois anuals, i d’ells, 1.880 són de matèries perilloses, amb càrregues tòxiques i inflamables.
El manifest el signen els alcaldes de Tarragona, Pau Ricomà; Altafulla, Jordi Molinera; Creixell, Jordi Llopart; Roda de Barà, Pere Virgili; Torredembarra, Eduard Rovira; i el Vendrell, Kenneth Martínez.
Ricomà ha anunciat que ara busquen adhesions a la Declaració Institucional entre més municipis i entitats empresarials, ja que també “és un problema de seguretat” i de risc per a la salut pública, amb problemes de contaminació acústica i vibracions.
Els Pressupostos Generals de l’Estat ja compten amb una partida pressupostària per estudiar un traçat alternatiu al pas de mercaderies i la complementació que procedeixi per construir una plataforma segregada per a mercaderies.
Els alcaldes demanen la paralització immediata de les obres del tercer fil amb un calendari efectiu de nous estudis d’impacte ambiental, sobre la salut pública, el patrimoni i l’economia local.