02. Maig 2024

SERGI ALBARRAN: Quan comprem decidim qui i com treballa

OPINIOEls últims anys ens hem acostumat a importar costums i celebracions dels Estats Units, ara ens trobem amb la importació del Black Friday, dia de celebració i exaltació del consum que se celebra l’últim divendres del mes de novembre. Lluny de ser una celebració social o cultural, aquesta es basa únicament en el consum desmesurat aprofitant unes teòriques rebaixes per avançar les compres de Nadal, fins i tot podria semblar una bona idea però, ens hem parat a pensar a qui afavoreix aquest tipus  d’esdeveniments? A qui afavoreix obrir els festius? Al comerç? Als  consumidors?

Començaré per enumerar a qui no afavoreix. El Black Friday és el tret de sortida d’un seguit de dies d’obertura quasi ininterrompuda que enllaça els festius d’obertura autoritzada de Nadal fins al primer cap de setmana de rebaixes, gairebé 45 dies de treball esgotadors.
sergi_albarran
Els botiguers, gran part autònoms, han de fer el sobreesforç d’obrir més hores i més dies per poder superar aquesta època de l’any i no caure víctimes de la competència desigual amb els grans centres de distribució que poden obrir moltes hores a costos molt reduïts. Obrir aquests dies  implica el sacrifici del comerciant, de la vida familiar i de les  celebracions pròpies, de les seves i els seus treballadors. La llibertat  d’obrir, o no és decisió pròpia, però el no fer-ho implicaria una pèrdua  de vendes important que els compradors realitzarien en grans centres comercials.

L’altre gran col·lectiu afectat per la marató comercial són els treballadors de les grans superfícies, que també han de sacrificar els festius, la vida familiar i la seva conciliació. Ho fan, per poder mantindré el lloc de treball, perquè és ara quan les grans superfícies aprofiten la seva posició de patró per ordenar i indicar quan els seus treballadors poden disposar de temps lliure amb la família. A més, pateixen unes  condicions laborals deplorables, ja que en la majoria de casos el  treballar un festiu no implica un cobrament extra ni dies extres de  descans, simplement fan la festa entre setmana, sense poder gaudir,  com la gent normal, dels dies de descans i de la seva pròpia família.

Sovint ens volen vendre que aquests dies de compra són beneficiosos pel consum i l’economia, la campanya del passat Nadal a Catalunya es va  realitzar una despesa mitja per llar de 680€, algú pensa que per obrir  més hores aquesta despesa s’incrementarà? Els diners són els que són,  obrir més hores només afavoreix als que ho poden fer sense esforç,    multinacionals de botigues de roba, electrònica, esports, alimentació,  etc, perquè obrir més dies i més hores no implica l’ augment del consum,  només el direccióna excloent al petit comerciant i beneficiant els  centres de gran consum  amb el recolzament  dels ajuntaments que  decideixen ampliar aquests festius, com és el cas de l’Ajuntament  Tarragona.

Als consumidors ja ens va bé poder comprar en dies festius, la comoditat de fer-ho i l’aprofitament de la rebaixada de preus per la competència ens va bé a tots, però sovint al comparant els preus trobem que aquesta diferència no és tal, i si existeix no queda compensada per  la exclusivitat i el tracte que ens dispensa el comerç de proximitat. Es  quan escollim el lloc de compres  l’únic moment en què podem exercí el  nostre poder com a comprador. Hem de ser responsables en les nostres  compres i hem d’escollir entre multinacionals del consum o  comerciants de proximitat que dinamitzen la nostra societat, al decidir on comprem, decidim qui i com treballa.

Potser així evitarem que la singularitat del nostre comerç desaparegui,  evitar l’uniformitat que estan patint les àrees comercials a reu d’Europa i mantindre un comerç identitari a les nostres ciutats.

M’oblidava comentar a qui beneficia. Bé, em sembla que queda clar, només  beneficia a un sector empresarial, grans empreses de distribució de  capital forani que venen productes fabricats, en gran part, a d’altres  països amb una ètica productiva qüestionable, que controlen el consum,  decideixen les èpoques de rebaixes, marquen tendències de moda, escanyen  proveïdors i treballadors i descapitalitzan el comerç i enduent-se’l  fora els beneficis econòmics fora de les nostres ciutats.

Aquest Nadal siguem responsables amb les nostres compres i decidim quin  comerç volem en un futur.
 Sergi ALBARRAN
President de la secció local d’Esquerra Tarragona

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Best WordPress Themes Free Download
Download WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
udemy course download free