Segons una investigació del grup de recerca en Psicolingüística de la Universitat Rovira i Virgili, les paraules amb contingut emocional es recorden més que els vocables neutres. Segons el treball publicat a la prestigiosa revista ‘Cognition and Emotion’, les persones recorden millor paraules com amor, somriure, mort o pistola que no les neutres, a l’estil de taula o llapis.
Els resultats de l’estudi qüestionen la teoria, bastant generalitzada, que la retenció d’aquestes paraules té a veure amb la relació semàntica que hi ha entre elles. Així, els investigadors posen el focus en el contingut emocional de la paraula, ja sigui positiu (felicitat, simpatia …) o negatiu (tristesa, desolació) i obren la possibilitat de millorar l’aprenentatge d’idiomes.
El treball s’ha basat en un experiment de la conducta de 130 persones que havien de llegir una llista de paraules sense relació semàntica entre elles i sense saber que es tractava d’una prova de memòria. Passats 15 minuts, se’ls demanava que recordessin les paraules que poguessin.
Un cop analitzades les dades de l’estudi, s’ha evidenciat que els participants van recordar més les paraules considerades emocionals, seleccionades de manera que no hi havia relació semàntica.
L’autora principal del treball, Pilar Ferré, creu que “el contingut emocional té un efecte en si mateix”, possiblement perquè “és important per a la supervivència “i per això les paraules emocionals captarien l’atenció i es recordarien millor. Els resultats poden ser útils, per exemple, de cara a l’adquisició de nous conceptes en nens o en l’aprenentatge de noves llengües, ja que es podrien relacionar les paraules més difícils d’aprendre amb informació emocional.