Amb l’objectiu de ser el més transparent possible amb els tarragonins i tarragonines, l’Ajuntament de Tarragona ha aprovat per unanimitat l’ordenança de transparència. Amb aquesta la ciutadania podrà consultar de forma clara i senzilla el dia a dia del consistori. Per tal d’assolir aquesta fita, s’afegeixen a la plana web de l’Ajuntament un Portal de la transparència, un de Participació ciutadana, un de Dades obertes, un Catàleg de serveis i un de Comunicació.
Amb la intenció de fer un document de fàcil lectura i comprensió, l’Ordenança de transparència de l’Ajuntament de Tarragona consta solament de 46 articles, una Disposició transitòria, cinc Disposicions addicionals, dues Disposicions finals i quatre annexos.
L’articulat s’ha dividit en set apartats. El primer fa referència a les Disposicions generals, incloent-hi els àmbits d’aplicació i els obligats a subministrar informació. El segon, Publicitat activa, explica i regula la informació que l’Ajuntament posa a disposició de la ciutadania en el seu Portal de la Transparència. El tercer apartat es dedica al Dret d’accés a la informació pública posant l’èmfasi en la seva tramitació i els límits. La Reutilització de la informació és el quart apartat; i regula l’ús que es pot fer de les dades obtingudes de l’Ajuntament per qualsevol dels mitjans que es posen a disposició.
Continua amb l’apartat cinquè, Govern obert, on s’expliquen els diferents portals on es pot trobar la informació, participar en els diferents processos participatius que s’engeguin, fer propostes i d’altres; les xarxes socials i apps que l’ajuntament empra com a mitjans de comunicació amb la ciutadania; parla també del Codi ètic i dels grups d’interès. L’apartat sisè es dedica a l’Avaluació de polítiques públiques per acabar amb el Règim sancionador que és l’apartat setè.
Pel que fa als annexos, l’Annex I consisteix en un llistat dels organismes als quals els és d’aplicació l’Ordenança, L’Annex II presenta els enllaços dels diferents portals i xarxes socials de l’ajuntament. L’Annex III estableix la relació d’obligats a subministrar la informació que es facilita mitjançant el Portal de la Transparència i el de Dades Obertes; i, finalment, l’Annex IV que fa una proposta d’índex i continguts mínims dels Plans de mandat a presentar pels equips de govern.