El 72,9% dels adolescents catalans no veuen la immigració com un element positiu per al creixement econòmic, el 64% considera que els immigrants treuen llocs de treball als autòctons, i el 56,5% creuen que la immigració abusa dels serveis sanitaris i col·lapsen les urgències, segons un estudi de la Universitat de Barcelona (UB).
Dels 30 centres escollits per a la mostra, 18 pertanyen a Barcelona, 6 a Lleida, 3 a Girona i altres 3 a Tarragona, tant públics com concertats i amb diferents aspectes sociològics.
L’estudi, liderat per l’investigador de Ciències Socials Aplicades Josuè Molina, del grup de recerca DHIGES de la UB, es basa en un treball de camp dut a terme a partir d’un qüestionari a 1.709 alumnes de quart d’ESO de 30 centres escolars catalans, la mitjana d’edat se situa en els 16 anys.
L’estudi també revela que el 13,2% dels estudiants enquestats considera que no cal donar als immigrants els mateixos drets que als autòctons i el 7,2% opina que les persones nascudes a l’estranger no haurien de tenir drets polítics de cap tipus. Segons la investigació, el 48,1% dels adolescents enquestats o bé consideren que els immigrants són incívics i / o no coneixen les normes.
Una altra dada interessant revela que un 13,9% dels joves de 16 anys votaria a partits de caràcter xenòfob, el que demostra que “hi ha un sector de la població reticent a la diversitat cultural”.
En termes generals, entre un 3% i un 5,3% de la mostra manifesta sentir-se rebutjat freqüentment per les mateixes raons, el que, segons l’autor, resulta considerable tenint en compte que la mostra estava configurada en un 78,4% PER joves nascuts a Espanya.
Els resultats permeten concloure que ni el sexe, ni les creences religioses, ni el fet d’assistir a un centre escolar amb més o menys percentatge d’immigració a l’aula, ni tampoc el nivell socioeconòmic i cultural de l’estudiant o del conjunt de les famílies que assisteix al mateix centre, influeix de manera substancial en els estereotips, prejudicis, o en l’actitud cap a la diversitat i el pluralisme cultural.
L’estudi proposa que s’han de seguir estratègies educatives per treballar aspectes com la tolerància, el respecte i la pluralitat cultural a qualsevol contingut a l’aula.