Increment de volum de negoci i de tràfics permeten que l’Autoritat Portuària sigui un dels puntals econòmics més sòlids de Tarragona a pesar de les dificultats provocades per la crisi. El seu president, Josep Andreu, ha presentat aquest dimarts en roda de premsa el balanç de l’any passat remarcant que el de Tarragona “va ser el primer port espanyol mediterrani en major índex de creixement i el segon de l’Estat en major creixement en termes percentuals”. En volum de tràfics va acabar en cinquena posició, superat per Cartagena dins de la lliga particular que juguen tradicionalment romans i cartaginesos amb permís de Bilbao (sisè).
Tarragona va tancar el 2014 amb un volem de tràfic de 31,9 milions de tones, (gairebé un 14% més que l’exercici anterior gràcies a la recuperació dels fluxes de cereals i del carbó) i uns beneficis de 5,3 milions d’euros (un 94% superior al del 2013). De fet, tal i com ha remarcat Andreu, “per primer cop hem generat més cash-flow (23,8 milions d’euros) que nivell d’inversió s’ha necessitat (18 milions d’euros), el que ha permès generar excedent” i situar l’endeutament de 60 milions d’euros “en un 10,7% en relació als fons propis. Aquesta dada ens garanteix capacitat d’autofinançament”.
400.000 euros estalviats en aigua i llum
Port en essència importador (23,7 milions de tones, un augment del 15% respecte l’any anterior), l’import net en xifra de negoci va ser de 49,1 milions d’euros (46,6 milions el 2013, un 6,6% més tot i l’abaratiment de les tases portuàries). Les xifres demostran també els resultats “de l’esforç de contenció dut a terme” i que té, com exemple, els 400.000 euros estalviats el 2014 en aigua i llum gràcies a l’aplicació de polítiques d’estalvi energètic”.
Els recursos han servit per destinar dos milions d’euros per la urbanització iaccessos de la zona d’activitats logístiques (ZAL), que es troba a l’espera del vistiplau de la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat. la previsió era tenir la resolució aquest setembre o octubre, però la convocatòria de les eleccions autonòmiques podrien fer ballar el calendari. També per acomodar l’entrada del Port a l’ample europeu i garantir-ne l’electrificació del tram. “Hem guanyat competitivitat perquè abans es requeria el canvi d’una màquina elèctrica per una dièsel i això encaria els costos”.
En tema d’infraestructures que estan fora del seu abast, cap novetat al front. Amb un matís, l’anunci de que l’A-27 veurà acabat el tram fins el Pla de Santa Maria. “Això apropa la connexió amb l’A-2”, ha assegurat el president abans de mostrar-se “decebut” i “preocupat” per la inexistència d’una solució definitiva a l’ample de connexió europeu. “No veiem calendari i no podem sortir i vendre les qualitats del port a l’estranger sense poder donar ni una dada fiable sobre la seva posada en funcionament. Et fa quedar sense arguments”.
J.S.