El plenari d’aquest divendres de l’Ajuntament de Tarragona aprovarà la redacció d’una regulació per als ens públics i privats amb titularitat municipal, per tal d’assegurar que les despeses que es realitzin siguin sostenibles i viables, adequades a l’interès general i ajustades a les funcions i objectius encomanats.
I, de l’altra, la creació d’una estructura de control d’empreses aplicable a totes les empreses públiques, fundacions i altres ens privats amb capital majoritaritariament municipal o amb òrgans de govern que depenguin de càrrecs electes. En aquest darrer cas, la decisió de l’actual equip de govern suposarà la contractació d’una nova figura, que actuarà a la pràctica com a interventor amb funcions de fiscalització de les decisions i inversions programades. Una plaça que adscrita a una escala salarial de nivell alt i, segons diverses fonts, en condició de personal laboral.
Sistema de control intern
D’aquesta manera és donarà resposta a una de les reiterades peticions de l’interventor municipal, funcionari de carrera que ha hagut de veure i patir alguns dels bonys econòmics més estridents de la història de la ciutat com per exemple el forat negre de l’aparcament Jaume I o el pou sense fons del Mercat Central. Per la regidora ecosocialista, Arga Sentís, una de les més crítiques amb el funcionament dels controls de qualitat de l’Ajuntament, “em sembla una bona inversió. Tant de bo l’haguessim tingut en aquests dos casos, perquè l’important és el què ens hauríem acabat estalviant. Al capdavall, sí és cert que es poden fer auditories, però sempre són a posteriori”, afegia.
Segons explicava en nota de premsa el tinent d’alcalde de Serveis Centrals, Economia i Hisenda, Pau Pérez, “és un pas important encaminat a garantir la transparència i la legalitat de la gestió pública municipal, ja que es tracta de complementar la normativa vigent i dotar l’Ajuntament d’un sistema de control intern que acrediti el compliment de la legalitat i el bon ús de tots els recursos públics.”
Aquest nova estructura de control, segons el mateix comunicat, començarà a treballar en un termini màxim de 6 mesos a comptar des de la seva aprovació a plenari i serà operativa al 2016. El Servei Municipal de l’Habitatge i Actuacions Urbanes (SMHAUSA) serà l’empresa municipal encarregada de la creació i gestió d’aquesta unitat que té com principal objectiu garantir la correcta utilització dels recursos públics, en un entorn de plena transparència.
Jordi SIRÉ