La novel·la d’Arturo Pérez-Reverte ‘La Taula de Flandes’ permet esbrinar un assassinat històric gràcies a la tasca d’una restauradora sobre una pintura flamenca del segle XV. Com que ficció i realitat van de vegades agafades de la mà, Reus ha estat escenari d’una situació similar (sense el ‘thriller’ però amb una bona dosi d’aventura) que ha tingut en aquest cas com a protagonista una taula de Sant Pau Apòstol del segle XV.
Deixada en dipòsit al Museu de Reus durant la Guerra Civil procedent del domicili particular de Pau Font de Rubinat (per ordre de la Generalitat el centre havia de fer les funcions de conservador de patrimoni públic i privat davant dels estralls del conflicte), en un principi havia estat atribuïda a l’artista català Joan Gascó. Ara bé, aquesta peça, única part restant del retaule que hi havia a l’església de Santa Anna de Barcelona a finals del segle XV i destruït durant la Guerra Civil, ha acabat sent obra del gran mestre del gòtic hispànic Bartolomé Bermejo (Còrdova 1440-Barcelona 1500), tal com ha demostrat un estudi de l’historiador de l’art Marco Antonio Scanu.
La taula (138x65x6 cm) va ser donada al Museu per Font de Rubinat durant la seva etapa com a president de la junta del Museu.