02. Maig 2024

El 61% dels tarragonins sopa fora als caps de setmana i gasta força

L’informe analitza aspectes com els motius de consum, els atributs que es valoren a l’hora de triar tipus d’oferta (establiment, take away o delivery); les preferències en oferta gastronòmica; la despesa mitjana per moment de consum; i aprofundeix en el paper de les noves tecnologies i valoracions sobre l’oferta.

La directora dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya a Tarragona,  Carme Mansilla, acompanyada del responsable de l’àrea d’anàlisi econòmica de la Direcció General de comerç, Joan Morera, ha presentat  l’Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències.

L’informe, elaborat per la consultora Hamilton, ha obtingut la informació de base mitjançant enquesta online realitzada al novembre de 2017 a una mostra de 937 residents a Catalunya, d’entre 18 a 75 anys, que mengen fora com a mínim una vegada a la setmana. La distribució de la mostra s’ha treballat de forma ponderada per edat i zona geogràfica. L’estudi analitza 6 moments de consum segons àpats: esmorzar entre setmana; esmorzar cap de setmana; dinar entre setmana; dinar en cap de setmana; sopar entre setmana; sopar en cap de setmana. Les dades han permès sostreure la informació segons 3 segments d’edats: boomers (1946-1964), generació X (1965-1980) i millennials (1981-2000).

Un 61% de la població de Tarragona i Terres de l’Ebre sopa fora en festiu
Pel fa a les demarcacions de Tarragona i les Terres de l’Ebre, l’estudi conclou que el sopar és el principal àpat que més fan els consumidors fora de casa, un 61,2%, seguit de l’esmorzar entre setmana (51,7%). Per contra, prefereixen quedar-se a casa per sopar en dies laborables i esmorzar en cap de setmana. Un 16,3% esmorza fora en festiu, i només un 12,2% de la població sopa fora entre setmana.

Pel que fa al tiquet mitjà més elevat es produeix també en sopar en cap de setmana, on es gasta 16,3 euros de mitjana, despesa que s’eleva fins els 23,1 euros en establiment. El segon àpat de major despesa és el dinar en festiu, amb un tiquet mitja de 15,4 euros, i en establiment s’enfila als 20,9 euros.

 D’altra banda, els consumidors del territori puntuen amb un 7,1 de mitjana l’oferta de restauració i més de la meitat, un 51,3% valoren sobre 8 l’oferta d’establiments. Els serveis de Delivery i Take Away obtenen una puntuació més baixa, un 5,5  i un 5,6 de valoració mitjana, respectivament.

Moments de consum a Tarragona i Terres de l’Ebre

1.- El 51,7% esmorza fora entre setmana
Un 51,7% dels consumidors de les dues demarcacions esmorza fora entre setmana. Aquest és un moment de consum no social, ja que un 38,2% indica que ho fa per motius laborals, tot i que un 31,2% ho fa perquè li agrada esmorzar fora, i un 27,4% per temes logístics. Pel que fa a les preferències en l’oferta gastronòmica, la població del territori escull en un 80,9% les cafeteries i els bars tradicionals per esmorzar fora de casa, seguit a distància pels bars, cafeteries i restaurants moderns (38,2%), i els fast food ( 23,6%). El tiquet mitjà és de 3,37€, una despesa molt similar a la mitjana de tota Catalunya que és de 3,46%.

2.- Un 16,3% esmorza fora en festiu
A Tarragona i Terres de l’Ebre, un 16,3% de la població esmorza fora en cap de setmana, sent els principals motius per gaudir amb els amics (48,2%), o bé perquè li agrada esmorzar fora (47,9%), un 27,9% indica que improvisa. En relació a l’oferta gastronòmica, les cafeteries, bars tradicionals i fleques (72,3%) també són els locals més escollits per esmorzar en festiu, però guanyen pes els locals moderns (42,2%) i els fast-food (23,6%). El tiquet mig s’enfila als 6,77€, el doble del que es gasta entre setmana.

3.- El 46,7% dina fora per raons logístiques 
Pel que fa al segon àpat analitzat, el dinar, a Tarragona i les Terres de l’Ebre, el 46,7% de la població menja fora entre setmana, principalment per manca de temps ( 47,8%). Un 32,6% indica que ho fa per motius laborals i el 19,6% perquè li agrada menjar fora.  Pel que fa a la tipologia de servei escollit pels consumidors que dinen fora, de cada 10 àpats, 3,8 vegades el fan en establiment ; 1,6  vegades escullen el take away, i 0,2 es decanten pel delivery.  La resta (4,4), dina a casa o bé s’emporta el menjar al lloc de treball.

Pel que fa a l’oferta culinària, l’establiment més utilitzat és el bar restaurant tradicional (53%), el fast-food (47,3%), el restaurant artesà (39%), i el de tapes (34,1%). De tiquet mitjà es gasten 12,1€, tot i que en establiment ascendeix als 15,5€. En el delivery i el take away  fan una despesa mitjana de 10,4€.

4.- Un 41% dina fora en festiu 
 A les demarcacions de Tarragona i Terres de l’Ebre, un 41% de la població dina fora en cap de setmana. Un 43% per motius socials ( per celebrar algun esdeveniment), per plaer ( 42,5%), i un 35,2% per dinar amb la família. Dels que dinen fora durant el cap de setmana, escullen 5,2 vegades l’establiment, 1,1 vegades el delivery , i 1 vegada el take away. La resta escull 2,7 vegades quedar-se a casa.

En relació a l’oferta gastronòmica, en el top de 4 cuines escullen com a primera opció el fast food (66,45%), seguit del bar/restaurant tradicional (64,1%), el local italià (60,5%), i l’establiment casolà( 56,2%). El tiquet mitjà és de 15,4€, i la despesa en establiment puja als 20,9€, mentre que el take away és de 13,6€ i el delivery 12,7€.

5.- Un 12,2% sopa fora entre setmana
L’estudi indica que el sopar fora entre setmana és l’hàbit menys freqüent entre els consumidors, moment de consum també més baix arreu de Catalunya. El 41,5% explica que sopa fora de casa per raons de comoditat ( no em ve de gust cuinar), a distància, indiquen que sopen fora per  buscar una alternativa al sopar de casa ( 27,3%) i el 25,5% perquè té un antull i improvisa. En relació a les preferències en la tipologia de servei, sobre 10 vegades 6,3 prefereixen quedar-se a casa, mentre que 1,8 de cada deu escull l’establiment, 1,5 vegades el take away, i 0,4 el delivery.

En preferències gastronòmiques, destaca en aquest moment de consum el bar/restaurants de tapes ( 71%), seguit del fast food (57,2%), el bar/restaurant tradicional (55%) i l’italià l’escullen un 43,9%. Pel que fa al tiquet mitjà, entre setmana és de 13,9€. En establiment hi ha una despesa de 15,3€, al take away de 13,6€ i el delivery 12,7€ de mitjana.

6.- Sopar i molts diners
Un 61,2% de la població de la demarcació de Tarragona i Terres de l’Ebre, sopa fora en cap de setmana. Un 41,8% ho fa per plaer, el 39,4% amb la parella i el 39,1% aprofita per sopar amb els amics. Els consumidors que sopen fora de casa gairebé 6 de cada 10 vegades escullen l’establiment, el take away 1, 1 vegades, 0,9 el delivery, i 2,4 vegades sobre 10 prefereix quedar-se a casa.

Pel que fa a les preferències en l’oferta gastronòmica, escullen com a primera opció un 57,7% el fast food, seguit del local casolà ( 57%), el bar/restaurant de tapes el tria un 54,7% i el 54,3% prefereix el bar /restaurant tradicional. El tiquet mitjà és de 16,3€, tot i que amb diferències també segons tipus de servei: el del take away és de 13€,  a domicili 12,8€, i en establiment  arriba als 23,1€, sent la despesa més elevada. 

El ‘boca-orella’
El 49,5% dels catalans segueix les recomanacions d’amics, familiars o coneguts per triar restaurant. El 35,5% decideix anar-hi perquè hi passa per davant, i el 35,3% perquè ho té a prop de casa. El 35,2% busca informació per internet, xifra que puja fins al 48,7% en els millennials. En la generació X, el 40,8% consulta per internet, i només el 18,8% dels boomers utilitza les TIC.

Les aplicacions-webs-xarxes més utilitzades són Trip Advisor (51,6%), seguit de El Tenedor (44%), Google Maps (39,8%), Facebook  (27,9%), Restaurantes.com (26%) i Instagram (17,8%). S’aprecien diferències en funció de l’edat: els boomers sobretot consulten Trip Advisor (el 64,1%), i El Tenedor (56,5%) mentre que les generacions més joves diversifiquen més en les eines de consulta.

Els catalans utilitzen internet per mirar la carta o menú (37,4%), descobrir nous establiments (36%), consultar opinions (35,5%), aconseguir descomptes (32,3%) i reservar taula (el 23,9%). Pel que fa al dispositiu utilitzat, el mòbil guanya la partida: el 70,9% consulta i opina a través del seu mòbil, i el 42,4% utilitza normalment l’ordinador. Resulten significatives les diferències per edat: els boomers recorren a l’ordinador majoritàriament (70,5%) i el mòbil (42,6%). Per contra la generació X utilitza el mòbil en un 75,8% i l’ordinador en un 39%. Aquesta tendència s’emfatitza en els millennials, que en un 79,5% es decanten pel mòbil i en un 32,5% per l’ordinador.

 

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
free download udemy course