27. Abril 2024

AUGMENTA LES SOL·LICITUDS D’AJUDA A CAUSA DE LA POBRESA ENERGÈTICA

El programa d’assessorament energètic a famílies en situació de vulnerabilitat ha deixat de ser un projecte pilot per esdevenir definitiu a partir del mes de maig. Ho ha fet públic la regidora d’Atenció a la Persona i presidenta de l’IMSS de l’Ajuntament de Tarragona, Ana Santos, en roda de premsa.

Aleix Manonellas i Ana Santos

El consistori dóna per finalitzat el programa pilot que es va portar a terme l’any passat als barris de Sant Pere i Sant Pau i Sant Salvador, i que es va saldar amb un total de 70 famílies ateses. El programa tenia com objectiu disminuir la factura energètica mitjançant diverses accions, com ara reduir la potència contractada, aplicar la discriminació horària i estudiar si les persones ateses es podien acollir el bo social -que implica descomptes del 25%-.

En aquest sentit, el 23% de les famílies ateses disposava del bo social, tot i que hi tenien dret el 60%. En conjunt, es van tramitar 33 bons socials dins la iniciativa, a més de 30 casos de discriminació horària i set de reducció de potència.

La iniciativa té com a objectiu assessorar i informar les unitats familiars més desafavorides per tal que puguin disminuir els imports de les seves factures de subministraments d’aigua, gas i electricitat. Malgrat tot, en general el consistori ha detectat un fort increment de la demanda d’ajuts d’urgència per al pagament de rebuts i, també, dels informes de vulnerabilitat comunicats a les empreses subministradores.

L’atenció va consistir en fer un assessorament personalitzat, interpretar les factures, donar consells d’estalvi i eficiència energètica, informar dels ajuts existents i tramitar els canvis convenients als usuaris amb les companyies. El tècnic del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, Aleix Manonellas, ha assenyalat que, en alguns casos, s’ha pogut reduir la factura en un 40%.

El perfil de les persones ateses als centres cívics de Sant Pere i Sant Pau i Sant Salvador és heterogeni i comprèn des de famílies joves fins a persones grans que viuen soles.

Aleix Manonellas

Després d’aquesta prova pilot, la regidora Ana Santos ha avançat que a partir del mes de maig aquest programa d’assessorament energètic s’estendrà a tota la ciutat, deixarà de ser una prova pilot i serà permanent en el temps. Així, s’oferiran dues franges d’atenció setmanals de tres hores. Com en el cas del programa pilot, totes les famílies que s’hi podran acollir hauran d’haver estat derivades des dels Serveis Socials i les entitats del Tercer Sector.

Increment de sol·licituds
En paral·lel a aquesta tasca d’assessorament, l’Ajuntament ha detectat un increment de la demanda d’atencions urgents. Segons ha detallat la regidora, durant el 2016 l’IMMS va concedir 783 ajuts d’urgència a famílies que no podien pagar rebuts per un import de 84.410 euros. Durant el primer semestre del 2017 -les darreres dades disponibles-, les ajudes van arribar a 428 famílies i van suposar una despesa de 42.238 euros per a les arques municipals

A més, durant el 2016 el serveis socials de l’Ajuntament van tramitar 76 informes de vulnerabilitat que es van comunicar a les empreses subministradores d’energia i, durant el primer semestre del 2017, se’n van comunicar 183 -tots els sol·licitats-.

Ana Santos

Aquest reconeixement impedeix que les companyies efectuïn talls en el servei a aquestes famílies més desafavorides. Tot i això, les llars continuen acumulant el deute. “No et poden tallar el servei i tens llum, però vas acumulant deute i això genera molta ansietat. Parem la punta de l’iceberg en el sentit que tenen subministrament, però la resta de coses queden sota. Molts han de decidir si mengen o paguen la llum”, ha remarcat Manonellas.

Per la seva banda, la regidora Ana Santos ha subratllat el compromís de l’Ajuntament amb les famílies vulnerables i ha recordat la importància d’acudir als serveis socials. En aquest sentit, ha fet notar que, si els serveis municipals no tenen constància de les situacions familiars més complicades, es poden produir talls de subministrament en cas d’impagament. Santos ha admès que mesures que el pagament urgent a càrrec del consistori “frenen la situació, però no l’angoixa de futur” i ha cridat a la “generositat” de les empreses.

El programa pilot va ser possible mitjançant la col·laboració de la Fundació Smart i del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, que hi va dedicar un professional. Aquesta iniciativa també va comptar amb el suport de les comercialitzadores que van posar al servei de l’Ajuntament una atenció especifica per al bon desenvolupament del projecte.

 

VIDEOS

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
free online course