Una guia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) vol reduir la bretxa de gènere en les carreres de ciències, tecnologies, enginyeries, arquitectura i matemàtiques; i en les competències digitals.
Els nivells avançats de les habilitats digitals s’acostumen a desenvolupar mitjançant les anomenades assignatures STEM (ciències, tecnologies, enginyeries, arquitectura i matemàtiques), triades menys i abandonades més per les dones.
El projecte Mind the Gap estudiarà durant dos anys alumnes des de primària fins a la universitat per avaluar la competència digital en els diferents nivells educatius per analitzar aquesta diferència.
L’objectiu és mesurar la bretxa digital de gènere en termes d’autopercepció de la competència digital i del rendiment acadèmic, i analitzar els índexs d’abandonament per part de les dones a Espanya.
Fins ara, se sap que les carreres STEM tenen un 25% de noies enfront d’un 75% de nois, però elles tenen millor rendiment acadèmic en ciències, informàtica, enginyeria, indústria, construcció i una bona competència digital.
Entorn dels sis anys d’edat, els nens se senten molt competents en habilitats digitals i les nenes, a més que se senten menys, asseguren que els nens són més hàbils.
A secundària passa alguna cosa similar i, de fet, en les dades ja analitzades ja es veu que les noies a ESO i batxillerat, que volen fer una carrera de l’àmbit STEM són les que s’autoperceben més competents.
La investigació mesurarà aquesta bretxa en aquests diferents estadis educatius i amb les dades reals de tota Espanya s’elaborarà una guia per ajudar a reduir l’abandonament femení d’aquests estudis.
De moment, ja apunten que el problema real és de percepció en moltes ocasions, per la qual cosa és necessari que les noies no s’infravaloren i siguin conscients de les seves habilitats.
També es proposa que les famílies, la societat i les polítiques educatives vagin a una i consideren que els estereotips han fet molt de mal, ja que es perpetuen els de gènere en aquestes carreres.
El projecte està finançat per la Fundació La Caixa a través de la convocatòria de l’observatori social del 2019, on va obtenir el cinquè lloc d’un total de 524 propostes presentades.