Un total de 24 municipis de les demarcacions de Tarragona i Barcelona han impulsat un manifest conjunt per demanar a ADIF que estudiï alternatives “menys invasives” a les pantalles acústiques que vol instal·lar per reduir el soroll dels trens al seu pas per nuclis urbans. Després de reunir-se telemàticament, els signants proposen com a mesura prioritària reduir el soroll en origen, és a dir, actuar preventivament en els propis vehicles. Aquí, per exemple, plantegen renovar la flota de trens, modernitzar el sistema de frenada o la substitució dels bogis estàndard per d’altres de silenciosos. També proposen instal·lar barreres més baixes i pròximes a les vies per reduir la propagació del soroll i la insonorització dels habitatges afectats.
Els ajuntaments que han participat en la reunió d’aquest dilluns són Badalona, Caldes d’Estrac, Cambrils, Cardedeu, Cubelles, Cunit, El Masnou, El Vendrell (Sant Vicenç de Calders), Gavà, l’Arboç, l”Hospitalet de Llobregat, Mataró, Montgat, Premià de Mar, Roda de Berà, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Pol de Mar, Sitges, Tarragona, Torredembarra, Vilanova i la Geltrú, Vilaseca i Viladecans.
En el manifest que s’ha presentat a debat, els ajuntaments implicats demanaran fer arribar el seu posicionament al Ministeri de Mobilitat, Transports i Agenda Urbana, a les entitats públiques empresarials, a ADIF i a Renfe Operadora, per tal de defensar una pluralitat de mesures per assolir els objectius de qualitat acústica, i oposar-se a l’apantallament com a pràcticament única solució plantejada per ADIF.