Menys de la meitat dels europeus coneixen els seus drets com a passatgers dins de la UE

La Comissió Europea publica avui els resultats d’una enquesta feta per l’Eurobaròmetre sobre els drets dels passatgers a la Unió Europea (UE). Segons aquesta enquesta, només el 43 % dels ciutadans de la UE que han viatjat i agafat un avió, un tren de llarga distància, un autocar, un vaixell o un transbordador en els últims dotze mesos coneixien els drets de què gaudeixen dins de la UE com a passatgers.

«És cert que la Unió Europea és l’única zona del món on els usuaris del transport estan protegits per tot un plegat de drets, però encara cal estendre molt més el coneixement de la normativa europea sobre els drets que emparen els passatgers, fer que aquests drets siguin més fàcils d’entendre i oferir més seguretat jurídica a passatgers i empreses. És per això que la Comissió ha volgut fer un pas més i ha presentat tot un seguit de propostes per posar al dia els drets dels passatgers del sector aeri i ferroviari. Cal que ens hi posem tots d’acord per garantir que la gent que es desplaça dins de la UE conegui els seus drets i estigui ben protegida», ha declarat avui la comissària europea de Transports, Adina Vălean.

Els drets dels passatgers són vàlids a tota la UE i han de ser aplicats per les empreses de transport i per les administracions nacionals. Les disparitats que encara hi ha d’un estat membre a un altre poden dificultar que els passatgers tinguin una idea clara de què fer o de a qui recórrer sobretot tenint en compte que els europeus es desplacen cada vegada més sovint entre els diversos estats membres de la UE.

La Comissió ha esmerçat molts esforços per fer més entenedors els drets dels passatgers i que la gent n’estigui assabentada i ho ha fet presentant propostes legislatives sobre el sector aeri i ferroviari, aprovant directives o publicant una comunicació periòdica sobre la jurisprudència en la matèria. A més, també ha engegat una campanya de sensibilització.

De l’enquesta de l’Eurobaròmetre també es desprenen d’altres resultats:

  • El 32 % de tots els enquestats (inclosos els que en els últims dotze mesos no es van desplaçar amb un dels modes de transport esmentats) coneixen els drets dels passatgers dins de la UE pel que fa al transport aeri, ferroviari, en autocar, en vaixell o en transbordador; però dels drets vigents en el transport aeri només n’estan al corrent el 14 %, en el cas del ferrocarril només el 8 %, en el cas dels autocars només el 5 % i en el cas dels vaixells o dels transbordadors només el 3 %; val a dir, però, que és més probable que els enquestats que com a mínim han fet servir un d’aquests modes de transport estiguin al cas dels drets dels passatgers (un 43 % en comptes del 32 % esmentat) tot i que encara som per sota del 50 %.
  • El percentatge de viatgers que opinen que les empreses de transport els informen bé dels seus drets abans de viatjar varia segons el mode de transport: són el 40 % en els cas dels passatgers aeris, el 29 % en el cas dels vaixells o dels transbordadors, el 26 % en el cas del ferrocarril i el 26 % en el cas dels autocars; aquests percentatges són encara més baixos en el cas de la informació que reben durant i després del viatge.
  • És força probable que els enquestats que hagin tingut problemes viatjant amb avió s’hagin queixat més sovint que no pas els que fan servir d’altres modes de transport: un 37 % en comptes del 26 % en el cas dels autocars, el 24 % en el cas del ferrocarril o el 18 % en el cas dels vaixells o dels transbordadors; ajuntant tots els modes de transport només s’arriba al 26 %; entre els enquestats que han tingut algun problema amb una empresa de transport, però no han presentat cap denúncia oficial (72 %), la raó més probable per no queixar-se’n era la sensació que tenien que no valia la pena fer-ho (45 %) o que la compensació era massa minsa (25 %).
  • Al 53 % de la gent que en els últims dotze mesos ha tingut algun problema amb el transport aeri la companyia aèria els ha ofert ajuda d’alguna mena (menjar i beguda, un vol alternatiu, una compensació financera, allotjament, el reemborsament del bitllet, etc.) amb independència del fet que els passatgers hagin presentat una reclamació o no; d’altra banda, val a dir que les empreses de transport només han ofert ajuda al 43 % de la gent que ha fet servir el ferrocarril i al 38 % que ha fet servir l’autocar, el vaixell o el transbordador.
  • El 55 % dels enquestats que han presentat una reclamació a una empresa de transport s’han declarat satisfets amb la manera com es va tramitar la seva denúncia, però només el 37 % s’han declarat satisfets amb la manera com l’empresa de transport els ha informat dels tràmits per presentar una reclamació.
  • La gran majoria (81 %) dels que en algun moment han demanat assistència per a una persona amb discapacitat o amb mobilitat reduïda (és a dir, el 8 % dels enquestats) es declara satisfet amb la resposta de l’empresa de transport, però només es declara satisfet el 60 % si han fet servir més d’un mode de transport.

Properes etapes
Els resultats de l’enquesta es tindran en compte en dos procediments legislatius que estan en curs sobre els drets dels passatgers aeris i ferroviaris i en les avaluacions dels drets dels viatgers d’autocar, dels drets dels passatgers de vaixells i transbordadors i dels drets dels passatgers aeris amb discapacitat o mobilitat reduïda; també es tindrà en compte l’accessibilitat al transport multimodal d’aquesta i d’altres menes de passatgers.

Rerefons
L’enquesta es va dur a terme entre el 19 de febrer i el 4 de març del 2019 i es van entrevistar fins a 27 973 ciutadans de la UE.

La legislació de la UE que protegeix els drets dels passatgers i garanteix que no es perdin en una multitud de normatives nacionals s’aplica a tots els modes de transport. Això és únic arreu del món perquè no hi ha cap altre regió que ofereixi tanta protecció als passatgers de tots els modes de transport.

Més informació

Resultats complets de l’enquesta de l’Eurobaròmetre sobre els drets dels passatgers.

Informació sobre els drets dels passatgers europeus disponible al web Tu Europa.

 

PUBLICITAT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.



RCPRESS no es fa responsable de les opinions expressades pels usuaris i col·laboradors. El contingut d’aquestes són a títol personal de l’autor

NOTA LEGAL   |   POLITICA DE PRIVACITAT I COOKIES


Newsletter

Download Best WordPress Themes Free Download
Download WordPress Themes Free
Free Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
udemy paid course free download