FORTUNY: EMT i Aparcaments han perdut 500.000 euros en dos mesos

És una de les figures amb més influència del cartipàs del govern de Pau Ricomà i Carla Aguilar. Alguns l’han definit com el súper regidor, ja que concentra la gran majoria d’àrees municipals: Neteja, Serveis Econòmics, EMT, Aparcaments… La llista és llarga. Jordi Fortuny, ens atén per primer cop des que es va iniciar la pandèmia del coronavirus des del seu despatx, això sí per via telemàtica. El regidor republicà no deixa sense resposta cap de les qüestions, definint l’Ajuntament de Tarragona com aquell malalt que es troba ingressat a l’UCI i que un cop el baixen a planta, es troba amb la crisi del coronavirus. Destaca que només es pot sortir de la crisi treballant i valora positivament el capital humà del consistori. Sobre la neteja es mostra moderadament satisfet, destacant que gràcies a les mesures de prevenció, cap treballador s’ha contagiat. Analitzem l’economia i l’actualitat de Tarragona amb el regidor Jordi Fortuny.

A l’inici del mandat, vostè parlava que Tarragona es trobava en un equilibri inestable…
Quan vam agafar el relleu a l’Ajuntament, vaig dir que es trobava en un equilibri inestable perquè en aquell moment era molt complicat aconseguir crèdit, veient les xifres. No diré noms d’ajuntaments que es trobaven en una situació similar i han acabat en nombres negatius. Nosaltres hem aconseguit acabar en positiu perquè hem impulsat una política d’austeritat econòmica i hem adequat la despesa que cal fer en cada moment. Això ens ha permès tenir un romanent econòmic important que ens permet afrontar la crisi del coronavirus amb certa tranquil·litat.

El regidor Fortuny en l’entrevista telemàtica

La COVID ha agreujat la situació econòmica del consistori?
Si no haguéssim implantat aquestes mesures, no disposaríem d’1,2 milions d’euros per poder pal·liar la crisi, també per intentar cercar l’autorització per poder utilitzar el capital de la ciutat i poder reactivar l’economia de la ciutat. A principis de març estàvem molt contents perquè veiem un programa de sanejament econòmic. Fent una comparativa amb un malalt que es troba a l’UCI, arran de la crisi econòmica del 2008 i ens estàvem sortint. Estàvem a planta i podíem portar l’Ajuntament a donar-lo d’alta hospitalària. Amb convalescència, però a casa.

Estava en disposició de fer vida normal el malalt?
Almenys de començar a fer-la. A tornar a fer inversions i poder començar a planificar-les. Ara ens hem trobat amb una nova realitat, que ens ha canviat els plans i ens obliga a planificar una temporada que encara és incerta. D’alguna manera ens obliga a plantejar escenaris que encara no sabem com anirà. Desconeixem com anirà l’economia de Tarragona aquest estiu, si podran obrir els establiments i en quines condicions ho faran… És una crisi que ens demana adaptar-nos al dia a dia.

Sí que estàvem preparats, des del punt de vista que tenim un gran capital humà que està treballant a fons

El govern està preparat per fer front a una nova crisi?
De qualsevol crisi, l’única manera de sortir és treballant. I el que hi ha hagut aquí és molt de treball. Diria que sí que estàvem preparats, des del punt de vista que tenim un gran capital humà que està treballant a fons, que amb els mitjans actuals, amb teletreball i tothom s’hi està abocant. Aquesta és la millor preparació que podem tenir. Després de tot el que vindrà només podrem sortir treballant. Si tu no estàs planificant i rectificant el que surt malament és impossible. Pensi que és una crisi, però ja hem sortit de set anteriors: l’incendi de Miasa, els incidents de l’octubre amb les revoltes a la ciutat, el temporal de pluges al novembre, el tall de l’aigua del CAT (que ningú va patir), l’explosió d’IQOXE, el Glòria i per rematar el coronavirus. Hem treballat totes aquestes crisis i tenim ja les espatlles ben cobertes.

Han fet un màster en crisis…
Sí, jo crec que sí, hem fet un bon màster en crisis.

Hi ha tarragonins que ho estan passant molt malament i demanen saber quan arribaran les ajudes…
Cal assenyalar que ja hi ha moltes ajudes que ja estan en marxa. S’han anat repartint més de 600 targetes moneder i l’àrea de Serveis Socials no ha parat i té força i diners per fer el que està fent i moltes més. Tota la infanteria de mesures i ajudes ja estan en marxa. A més es muscularà encara més l’àrea amb nou personal que entrarà ben aviat. Respecte a les ajudes de reactivació, aquesta setmana sortiran els decrets per incentivar el comerç de proximitat i l’ajut als propietaris que han arribat a acords amb els llogaters per rebaixar el preu del seu lloguer. Totes aquestes coses s’han retardat perquè s’han de fer bé. Però han acabat sortint. Depenent de l’Estat i la Generalitat. Podem fer ajuts, però han de ser subsidiaris als de la Generalitat i el govern estatal, perquè si coincidim en alguna mesura, eliminem la possibilitat que la ciutadania pugui accedir als ajuts territorials o estatals. Hem de reforçar aquells conceptes que no cobreixen l’Estat i Generalitat.

Vostè ha defensat que una de les maneres de sortir de la crisi és amb inversió pública…
Tenim un reguitzell d’inversions que només cal fer-les. Durant el mandat hem anat agilitzant els processos per poder realitzar-les. El que hem de fer en aquests moments són totes aquelles inversions que puguem i en el mínim temps possible per començar-les perquè aquesta és una manera d’arrencar el motor econòmic. Estem intentant que això vagi endavant a curt termini.

D’aquestes inversions que menciona, quines arrencaran de forma immediata?
Estem amb el tema del Banc d’Espanya, amb les inversions als barris, el carril bici, les actuacions a la Part Baixa pel sanejament del col·lector… Estem parlant d’aquelles obres petites o accions als barris d’arranjar espais públics, tot aquest tipus d’accions, que ja hem anat anunciant. Ara cal posar-les sobre la taula, tenim els diners i només cal fer-ho. Però a vegades aquest procés, que sembla més fàcil del que és, és el que més costa. Em refereixo als sistemes de contractació, els sistemes de provisions… tots aquests tràmits que tractem d’accelerar.

L’Ajuntament podrà disposar del romanent?
Sabem el que s’ha dit. L’alcalde Ricomà ha liderat la petició de poder utilitzar el 100% del romanent, però encara estem així. Seria un gran ajut. L’oportunitat de poder treballar amb millors condicions. Es tracta també que ens el deixin utilitzar lliurement, sense restriccions, cobrint les necessitats de la ciutat.

No estic veient una oposició política, sinó més aviat a col·laboradors, per intentar remar tots cap al mateix lloc.

Com valora el suport dels partits tarragonins?
Jo crec que el suport ha estat a l’altura d’una situació d’estat d’alarma i de la crisi que estem vivint. En aquests moments, no estic veient una oposició política, sinó més aviat a col·laboradors, per intentar remar tots cap al mateix lloc.

L’Ajuntament reinvertirà els pressupostos previstos per les festes que s’han cancel·lat, inclús si no es poguessin celebrar Santa Tecla i Sant Magí, en ajudes per a la crisi?
De moment el que s’ha fet amb aquelles partides que no es podran gastar és dedicar-les a altres qüestions dins de la mateixa àrea. Un exemple és la partida que hem aprovat de 100.000 euros a Cultura, que anirà destinada a subvencionar el sector cultural. Això és el que s’ha fet fins ara, però caldrà veure si podrem mantenir aquesta política d’anar transformant les partides a les mateixes àrees.

Sobre aquestes àrees, quines es dotaran amb més pressupost o recursos, a banda de Serveis Socials?
S’està donant molta força a Territori i a Neteja. En el cas de la Neteja perquè si aquesta àrea fa bé les coses, es poden estalviar molts diners. Per exemple, cada vegada que portem a valoritzar energèticament (incinerar) una tona de residus, són 100 euros, per tant en aquests dies ens hem estalviat més de 2.500 euros. Es pot estalviar molt, ens hem marcat la xifra d’estalvi en un milió d’euros a Neteja. En el cas de Territori i Urbanisme, és l’encarregada de fer els projectes i s’ha dotat de personal. Perquè hem de fer el Banc d’Espanya i els altres projectes que he esmentat abans.

Parlava de portar bé el servei de neteja. N’està satisfet de com s’ha gestionat amb la crisi?
Quan parlem de segons quins temes, mai pots estar satisfet. Estic moderadament satisfet. Perquè d’alguna manera sempre hi ha marge de millora…

Estic moderadament satisfet

I com s’ha gestionat?
Vam començar a reservar i confinar a personal de l’empresa de neteja i a establir un sistema de torns, variant-los per evitar contagis. Crec que han anat molt bé. Una mostra és que no hi ha hagut cap baixa de moment en cap treballador i esperem que es mantingui. Necessitem que estiguin sans perquè són fonamentals. Imagini si s’haguessin produït contagis entre les plantilles… Hagués estat una situació kafkiana. Els hem intentat protegir el màxim possible. De ben segur que hi ha coses que podem millorar. Un altre dels aspectes que s’ha implantat ha estat veure el comportament de la ciutadania, per resoldre les principals necessitats. Hem desinfectat els diferents espais amb més afluència, zones sanitàries i també regat la ciutat amb molta freqüència, arribant a passar diverses vegades.

Part de la ciutadania s’ha queixat perquè no veien passar les màquines…
Moltes vegades les màquines passen de nit. Això pot fer que algú no les vegi, però passen. Tenim uns recorreguts i controlem que les màquines passin.

S’han posat moltes multes als incívics durant la crisi?
Moltes, més de les que ens agradaria.

Pot concretar?
Una vintena i de diferents tipus i per diverses qüestions. Hauria de preguntar millor a la Guàrdia Urbana.

Quan començarà la recollida de mobles?
Anirem incrementant aquells serveis a mesura que hi hagi demanda. Aquesta setmana s’ha començat amb el servei de recollida de mobles a domicili i preveiem que dissabte es puguin obrir les deixalleries. Aquesta setmana serà de transició, per poder reactivar tots els serveis amb eficiència. Això es fa perquè encara hi ha restriccions de mobilitat. No podem agafar el cotxe, ja venim nosaltres. Però ja comencem amb aquests serveis.

Ara ens trobarem una ciutat ‘relativament’ neta. Com s’afrontarà l’incivisme que és un dels grans problemes?
Tenim la unitat de Medi Ambient de la Guàrdia Urbana que es dedica a aquesta tasca. A més també tenim quatre inspectors a tota la ciutat. Entre aquests dos serveis podem controlar les diferents problemàtiques. Però, a més, tenim un gran inspector que és el ciutadà, que té a disposició el servei verd i l’aplicació, que constantment fa que ens arribin informacions de com es troben les coses. Incrementarem el personal de neteja de control. Si tenim a gent que pensa com millorar el servei, estalviarem diners i donarem un bon resultat mediambiental, que d’altra banda, estem obligats.

Sobre la polèmica dels contenidors soterrats i el mal estat d’alguns, s’aplicarà alguna mesura?
La setmana passada vam licitar la substitució de 119 illes de contenidors i ja està adjudicada la seva realització. Ara ha de passar un mes per poder començar amb els tràmits i començarem a eliminar els contenidors soterrats. És fonamental substituir-los, per diverses raons. Una d’elles és perquè amb els últims aiguats, han fet que s’inundin. És un sistema que no ha funcionat, que ens ha donat molts mals de cap i que s’ha d’eliminar ja.

Sobre les empreses municipals, estan preparades per fer front a la crisi?
Ho estan, des del punt de vista en què ho estava l’Ajuntament.

Tenen bona salut?
Alguna més que altres. Les més afectades són les que han vist com s’ha reduït radicalment els seus ingressos, sense rebre diners. En conseqüència s’haurà de compensar aquest menyscapte d’ingressos. Però les empreses són fortes, en quant l’Ajuntament també ho és.

Quines mesures de seguretat s’implementaran als autobusos de l’EMT?
Hi estem treballant. Una de les mesures serà l’ús obligatori de la mascareta, tal com marca el govern central. S’estan dispensant mascaretes per aquells usuaris que no en portin però no serà etern. És a dir, hi haurà un moment que els usuaris hauran de sortir de casa amb les seves mascaretes, haurà de ser una peça de roba habitual. Però en aquests moments ho mantindrem. També posarem gels desinfectants als autobusos i altres mesures de seguretat. A banda tot el sistema de desinfecció dels vehicles, que s’incrementarà quan es reprengui el servei.

Incentivar l’ús de l’aplicació per fer el pagament des del dispositiu mòbil.

Pel que fa als parquímetres, com es farà per evitar contactes?
Hi ha diferents opcions. Una d’elles és incentivar l’ús de l’aplicació per fer el pagament des del dispositiu mòbil. També s’està estudiant un sistema per desinfectar i netejar els parquímetres. Però bàsicament el que és recomanable és que cada usuari prengui les seves mesures d’autoprotecció, ja sigui portant gels desinfectants, guants… cadascú ha de ser responsable. Però també s’estan prenent mesures.

Com gestionaran el menyscapte de l’EMT i Aparcaments, sense ingressos o moviment?
Moviment sí que hi ha hagut, perquè en el cas d’Aparcaments s’han lliurat diferents targetes als sanitaris per poder aparcar, a més dels abonats que han estat dins dels aparcaments, el que no hi ha hagut és recaptació.

Només en zona blava, s’han perdut de l’ordre de 80.000 euros setmanals.

En les zones blaves, verdes i taronges quan s’ha deixat d’ingressar?
Només en zona blava, s’han perdut de l’ordre de 80.000 euros setmanals. Estem dia a dia monitorant tot el que es deixa de recaptar. També s’ha deixat d’ingressar uns 80.000 euros setmanals a l’EMT. Podem parlar d’un menyscapte de 500.000 euros en les dues empreses, en els últims dos mesos.

Sobre la inversió de la flota d’autobusos, es realitzarà malgrat la crisi?
En aquests moments tenim 8 autobusos nous, que són vehicles que ja estan en marxa, que han costat un milió i mig i que s’estan pagant. D’altra banda el futur d’inversions és una qüestió que s’ha de debatre entre tots els grups polítics, per veure si s’ha de fer algun canvi. Jo no sóc partidari de no fer les inversions en autobusos, perquè al final necessitem una flota actualitzada, moderna, mediambientalment bona… I només ho aconseguirem si es fan inversions i es renoven, any rere any els vehicles. Això no es pot frenar, perquè en dos o tres anys tindrem un gran gruix d’autobusos vells, que ens acabaran sortint molt més.

PUBLICITAT


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.



RCPRESS no es fa responsable de les opinions expressades pels usuaris i col·laboradors. El contingut d’aquestes són a títol personal de l’autor

NOTA LEGAL   |   POLITICA DE PRIVACITAT I COOKIES


Newsletter

Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Nulled WordPress Themes
download udemy paid course for free