La ministra Ana Pastor ha visitat, aquesta tarda, el Port de Tarragona. És la setena vegada que la governant popular es desplaça a la ciutat des que és la titular de Foment. Avui ha presidit a la inauguració de l’ampliació del Moll de la Química del Port de Tarragona, que passa de 18 a 36 hectàrees.
La ministra de Foment, acompanyada del conseller de Territori i Sostenibilitat, del president de l’Autoritat Portuària, alcalde de Tarragona i moltes altres autoritats del món polític i de la petroquímica, ha sorprès els assistents, fent els possibles per expressar-se, durant 41 segons, en català.
Pastor ha dit que el seu ministeri ha passat del ‘power point’ a l’acció i prova de la feina feta són les obres que s’han inaugurat aquesta tarda, tot i no haver tallada de fites. Fa mesos que les obres estan enllestides.
Amb una inversió de 116 milions d’euros -dels quals 40 milions són inversió del sector privat-, el moll ha crescut de 18 a 32 hectàrees, amb un total de 1.200 metres de línia d’atracada, la qual cosa permetrà que hi atraquin els bucs de més envergadura i triplicar el volum de productes químics que circulaven fins ara pel moll. El trànsit marítim del port va arribar a gairebé 30 milions de tones l’any passat. Un 60% del material és petroli i els seus derivats.
Millores ferroviàries
El president de l’Autoritat Portuària, en la seva al·locució ha volgut remarcar que el Port és la principal plataforma logística del sud de Catalunya amb un moviment anual de 30 milions de tones de mercaderies, a banda de representar un 40% del total de mercaderies mogudes a Catalunya pel que fa a tràfics dels ports d’interès general del país.
Josep Andreu ha recordat les potencialitats del port i ha volgut evidenciar que el Corredor del Mediterrani és fonamental per guanyar més presència en Europa i poder competir no només amb productes petroquímics com també agroalimentaris.
La ministra popular ha informat que al 2015 estarà acabat l’ample mixt entre Castellbisbal i el nus de Vila-seca, una obra que permetrà una major fluïdesa en les comunicacions ferroviàries.
“Els que em coneixen saben que no m’agrada prometre. Hem passat del power point a l’acció. Ara mateix estem fent tot el possible i allò que està a les nostres mans”, ha dit la ministra als periodistes.
Inversió mixta
Per la seva banda, el conseller Santi Vila, després d’enaltir el paper que juga en l’economia del país el Port de Tarragona, ha explicat que les relacions entre el govern central i l’autonòmic passen per moments interessants, ja que s’aposta per les mateixes prioritats.
El polític català ha destacat la inversió que supera els 116 milions d’euros, dels quals 30% procedeixen de la iniciativa privada.
El conseller Santi Vila ha respost que es passa per un moment “dolç” i “madur” en infraestructures aeroportuàries resoltes per molts anys, si bé cal “rematar” les infraestructures viàries i ferroviàries. Vila ha citat l’A-27 o el tercer fil com les grans pendents.
Segons el conseller, els governs espanyol i català coincideixen en el calendari de prioritats, però ha retret que “quan els projectes s’adjudiquen, s’han de portar a terme”.
L’alcalde de Tarragona, el socialista Josep Fèlix Ballesteros, després d’agrair la presència de la ministra – “la quarta visita a Tarragona des de que sóc alcalde” -, ha dit que el creixement de la ciutat està basada, essencialment, en el port, la industria química i la universitat.
DM/RC