El periodisme i la seva credibilitat en temps del coronavirus

 La pandèmia del coronavirus està marcant l’actualitat dels mitjans de comunicació, obligant a adaptar-nos a les noves restriccions decretades pel confinament. El teletreball, allunyats de les fonts i del carrer, la desinformació i l’amenaça permanent de les ‘fake news‘, són petites batalles diàries a les quals els periodistes s’han d’enfrontar, amb la COVID-19 com a principal protagonista.

Del periodisme marcat pel coronavirus va parlar, aquest dilluns, el director del digital larepublicacheca.cat, Ricard Checa, com a convidat, en una videoconferència organitzada pels Rotary Club Tarragona, ‘davant’ una gairebé cinquantena d’espectadors.

El periodista Ricard Checa

Ricard Checa va obrir la seva ponència explicant la realitat que viuen els periodistes davant l’emergència sanitària, posant a la professió en una situació molt complicada, pel que fa al rigor informatiu i l’obtenció de les informacions per generar les notícies, en un moment de confinament en el qual els professionals s’han de reinventar.

“Cal ser ara més curós que mai amb certes informacions. No tot és notícia i no cal córrer, s’ha de saber filtrar. Ens estem jugant la credibilitat i el nostre nom en cada informació publicada”



El periodista també va plantejar la màxima de generar informacions veraces i amb credibilitat, anant a buscar-les a les fonts fidedignes i als gabinets de premsa amb veus autoritzades, també atenent a l’audiència.

Alhora també va exposar la problemàtica de la cursa dels mitjans digitals per voler ser els primers, per obtenir l’exclusiva i la primícia, sempre pensant en els clics. “Cal ser ara més curós que mai amb certes informacions. No tot és notícia i no cal córrer, s’ha de saber filtrar. Ens estem jugant la credibilitat i el nostre nom en cada informació publicada”, explica Checa.

“Si els lectors només busquen ‘morbo’, obliguen a oferir aquest tipus d’informacions per la nostra audiència”

El director del mitjà també va exposar el funcionament dels mitjans digitals, assegurant que la cursa per obtenir més clics, està provocant que certes informacions estiguin marcades pels gustos de l’audiència: successos, morts, robatoris, detencions, entre d’altres. “Si els lectors només busquen ‘morbo’, obliguen a oferir aquest tipus d’informacions per la nostra audiència”, explica, insistint que sovint és l’audiència qui marca l’orientació d’un determinat periodisme.

Sobre l’obtenció d’informació, el màxim responsable de la República Checa va explicar també que el procés d’obtenció d’informació és molt més complicat durant la pandèmia.

Alguns dels 50 assistents

“El procés d’accés a la informació és molt més costós ara. Abans podies sortir al carrer i quedar amb la font. Ara ha de ser tot per via telemàtica, fet que endarrereix tot aquest procés a l’hora de contrastar totes les informacions”, puntualitza el periodista.

Pel que fa a la decisió de confinar i readaptar la redacció de l’equip del digital, Checa va afirmar que l’objectiu de la mesura va ser anticipar-se al virus i prevenir situacions de contagi entre la plantilla. “Fa més de quaranta dies que els companys de la redacció estan confinats, avançant-nos a qualsevol mesura, per protegir l’equip”, argumenta el director.

Vull demanar als companys joves que siguin independents, que busquin les informacions, que preguntin… en definitiva, que siguin periodistes

“L’audiència és fonamental, és el motiu de l’existència dels mitjans”, finalitzava Ricard Checa la seva ponència, remarcant la necessitat d’acabar amb les ‘fake news‘, rumors i potenciant les informacions que realment són veraces, en aquests moments de crisi.

“També vull demanar als periodistes joves que siguin independents, que busquin les informacions, que preguntin… en definitiva, que siguin periodistes”, va cloure el director de la República Checa, obrint-se un torn de preguntes, on la majoria qüestionava la independència dels periodistes.

|

PUBLICITAT

PUBLICITAT

Advertisement

PUBLICITAT
Advertisement

PUBLICITAT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.



RCPRESS no es fa responsable de les opinions expressades pels usuaris i col·laboradors. El contingut d’aquestes són a títol personal de l’autor

NOTA LEGAL   |   POLITICA DE PRIVACITAT I COOKIES


Newsletter

Premium WordPress Themes Download
Free Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
free download udemy course