29. Març 2024

EL COMTE DE RIUS I EL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT ‘MILLOREN’ LA LLEI WERT DE LA FP

REPORTATGE

El Departament d’Ensenyament i l’Institut Comte de Rius han engegat un projecte pilot ‘alternatiu’ a la llei Wert de Formació Professional Bàsica (FP).

El projecte Programa de Promoció Professional és un projecte que segueix el que diu el Reial Decret sobre la FP bàsica, la llei Wert, però dóna més oportunitats als joves. És una alternativa que s’està duent a terme a través de quatre projectes pilot, un per cada província catalana. A Tarragona, l’encarregat d’executar-lo és l’Institut Comte de Rius.

El director Francesc Roca
El director Francesc Roca

El director de l’Institut, Francesc Roca, ha afirmat que aquest projecte “és una bona oportunitat per lluitar contra l’abandonament prematur del estudis”.
El projecte
El Programa de Promoció Professional està emmarcat dins la formació professional de Nivell 1. És un projecte que té una durada de dos anys, on s’imparteixen  2.000 hores de formació. El que fa especial a aquest projecte és que “el projecte té dues oportunitats pels alumnes que cursin aquest programa. Per una banda, se’ls reconeix un títol de FP de nivell 1 i per l’altra, quan hagin acabat els dos anys que té de durada, tenen la possibilitat de presentar-se a una prova i obtenir el títol d’ESO.

Aquest és un valor afegit diferent a l’aplicació de l’FP bàsica des del punt de vista del govern espanyol i competencialment dones valor, dones una segona oportunitat als joves”, ha explicat Roca.

El director, recentment guardonat amb un dels Premis del Consell Català de la FP, també ha afegit que els alumnes poden acabar amb dos títols o  “com a mínim amb un, el de la FP bàsica que permet als aprovats accedir a un cicle formatiu de grau mig, de nivell 2, de la mateixa família professional”. De moment, el que s’està duent a terme  al Comte de Rius és el programa d’Electricitat.

Compta amb un total de 17 alumnes, amb edats compreses entre els 15 i els 17 anys i procedents de Salou, Tarragona i Els Pallaresos, entre d’altres. Els alumnes que el cursen han estat ‘avalats i derivats’  d’escoles públiques i concertades. El centre,  degut al gran nombre de sol·licituds rebudes per cursar aquest programa va haver de fer una ‘tria’ dels alumnes que més s’adequaven al projecte.

Roca va rebre el premi, el passat dimecres, de mans dels conselllers Irene Rigau i Felip Puig
Roca amb els conselllers Irene Rigau i Felip Puig

L’objectiu
El programa vol afavorir la inserció social, eductiva i laboral de les persones amb dificultats de progressió en la via educativa i acadèmica ordinària i evitar l’abandonament prematur de l’escolarització sense cap qualificació i amb l’objectiu d’aconseguir el títol del primer nivell de Formació Professional Inicial.

“Un dels objectius primordials és recuperar la confiança amb l’escola i aconseguir que es redueixi considerablement la taxa d’abandonament. De moment, passades les festes nadalenques, des del centre ens donem per satisfets perquè tots 17 alumnes han tornat a estudiar. Això vol dir que anem pel bon camí i que estem fent les coses bé. De moment és un èxit”, ha explicat el director.

Si però….
Francesc Roca creu que hi ha aspectes que no es tenen prou en compte per aquest tipus de projectes, ni per la FP en general, que hi ha implicades les empreses.

“Què pensen les empreses dels projectes que es fan? És molt positiu que hi hagi la FP, que és l’oferta, però també hi ha d’haver la demanda de les empreses”, ha afegit el director.  La visió i l’opinió de les empreses és clau per poder abordar millor la formació que s’imparteix als centres.

El Programa de Promoció Professional inclou una assignatura que s’anomena ‘Estada formativa a l’empresa’ -abans es deien pràctiques- on els alumnes han de formar-se durant 350 hores en una empresa.ies

Roca, en referència a aquesta assignatura ha destacat que suposa un esforç per les empreses que han de fer-se responsables de menors d’edat durant la seva formació.  Per això és “necessari i de vital importància escoltar i demanar a les empreses implicades què en pensen de tot això i com ho veuen”.

A més,  ha afegit que els alumnes no tenen fàcil fer les ‘pràctiques’ perquè “les empreses estan fora de Tarragona, s’han de desplaçar gairebé sempre amb cotxe i per tant, necessiten algú que estigui pendent d’ells o més ben dit, ells depenen d’algú per poder-hi anar”.

Dades significatives
A Catalunya, segons les dades més recents de l’Idescat corresponents a l’any 2013, l’abandonament prematur dels estudis a Espanya era del 23,6 i a la Unió Europea del 12%.

Les xifres de Catalunya són molt exclamatives, el percentatge és un punt més que a Espanya i més del doble que a Europa (24,7). Francesc Roca, en referència a aquest projecte, ha destacat “que és una molt bona iniciativa per part del Departament d’Ensenyament i una molt bona iniciativa combatre l’abandonament prematur dels estudis”.

Jonathan OCA

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Nulled WordPress Themes
Download WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
Free Download WordPress Themes
udemy course download free