El 80% de les empreses de transport de viatgers de Tarragona veu perillar la seva continuïtat. És una de les dades negatives que recull una enquesta interna de la Federació d’Autotransport de Tarragona (FEAT), sobre una mostra representativa de les més de 700 empreses afiliades, amb una flota d’uns 5.000 vehicles associats.
L’enquesta posa de manifest que la facturació s’ha reduït, de mitjana, un 37,5%, un percentatge que s’enfila fins al 90% en el sector del transport de viatgers, el més castigat durant la pandèmia. Un 72% de les empreses d’aquest sector ha hagut de fer acomiadaments. La FEAT vol rellançar l’entitat i incrementar l’activitat després dels mesos de confinament. El sector està en peu de guerra amb els nous criteris de la ITV.
La federació vol iniciar una nova etapa per prestigiar la feina que fa el sector del transport de passatgers i mercaderies a les comarques de Tarragona. El president de la federació, Francesc Domènech, ha remarcat, que la crisi sanitària ha posat en evidència quins sectors són absolutament necessaris i quins no, i que cal donar a conèixer a la ciutadania el paper del transport, un sector sovint “incomprès” i “ignorat”.
Així, si la reducció de la facturació en transport de mercaderies ha estat del 29%, en passatgers ha caigut fins al 90%, de mitjana. El 76% d’aquestes empreses -habitualment petites, amb tres o quatre vehicles de mitjana- ha presentat un ERTE i el 72% ha acomiadat treballadors. Un 80% veu perillar la seva pervivència com a empresa.
“Són dades esfereïdores”, diu Aymat. “Això ja no es pot considerar crisi, sinó catàstrofe”, afegeix. Als enquestats també se’ls ha preguntat per mesures que podrien ajudar a rellançar el sector i tots ells ha coincidit en dues accions: baixada d’impostos i ajuts directes a fons perdut per part de la Unió Europea.
Recurs per la ITV
També en la defensa del sector del transport, la FEAT interposarà aquesta setmana un recurs contenciós davant del Tribunal Suprem contra els nous criteris que aplica la Inspecció Tècnica de Vehicles, ja que ara no es comptabilitza el període de validesa des que el vehicle passa favorablement la inspecció, sinó des de la data de la darrera inspecció que consti en la fitxa tècnica.
“Cal donar un cop de puny sobre la taula, volem que es torni al criteri anterior i es dialogui amb els sectors afectats”, sosté Aymat. Les empreses de transport porten els vehicles en una ITV al terme de Reus. “Està tot col·lapsat i hauríem de tenir prioritat per poder fer serveis a Europa”, conclou.