La proposta per millorar la situació ferroviària a Valls i l’Alt Camp impulsada per la diputada vallenca d’ERC, Raquel Sans, i que recull les reivindicacions de la plataforma ciutadana ‘Propera Parada: Valls’, ha aconseguit aglutinar el suport de la gran majoria dels partits del Parlament de Catalunya.
Així doncs, ERC, PSC, Junts, CUP, En Comú-Podem, Ciutadans i PP han presentat aquest dijous una Proposta de Resolució al Parlament de Catalunya que té com a objectiu la millora de la connexió ferroviària de la ciutat de Valls. Durant la jornada d’avui, la portaveu de la plataforma ‘Propera Parada: Valls’, Montse Montanyà, i el president de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i l’Alt Camp, Nil Magrinyà, han assistit al Parlament per mostrar el suport de les entitats a la mesura.
Les reivindicacions de la plataforma
La plataforma ‘Propera Parada: Valls’ defensa el ferrocarril a la ciutat de Valls i representa els habitants dels 30 quilòmetres de la línia ferroviària en el tram comprès entre Valls i Sant Vicenç de Calders, a les comarques de l’Alt Camp, el Tarragonès i el Baix Penedès. Va sorgir d’un moviment popular que ha recollit adhesions i va néixer de la fusió de la iniciativa de la vallenca Montse Montanyà, mestra i presidenta del Moviment Educatiu de l’Alt Camp (MEAC), i de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i l’Alt Camp.
Avui dia, la capital de l’Alt Camp pateix un servei deficitari, que compta tan sols amb quatre circulacions de tren diàries amb Barcelona, una connexió totalment insuficient per abastir les necessitats de transport dels vallencs per desplaçar-se a treballar
Durant la campanya s’ha insistit a recordar que, avui dia, la capital de l’Alt Camp pateix un servei deficitari, que compta tan sols amb quatre circulacions de tren diàries amb Barcelona, una connexió totalment insuficient per abastir les necessitats de transport dels vallencs per desplaçar-se a treballar, estudiar o realitzar activitats de lleure.
Ja als anys 2005, 2006 i 2007 l’Ajuntament va signar un conveni per augmentar el nombre de viatges, assumint des de la mateixa institució el dèficit del servei. Des de llavors, la ‘Plataforma Propera Parada: Valls’ ha treballat de manera constant amb el mateix propòsit.
Què demana la proposta?
La proposta demana augmentar la freqüència de combois i la fiabilitat del servei. A més insta a l’Estat a realitzar la inversió necessària per oferir un servei de qualitat i a prioritzar les inversions ferroviàries a la comarca de l’Alt Camp. I s’exigeix a ADIF, Renfe i Rodalies de Catalunya que garanteixin un bon manteniment de les instal·lacions de l’estació de Valls i de la resta d’estacions de la xarxa ferroviària comarcal.
La iniciativa exigeix a l’Estat que prioritzi les inversions ferroviàries en el conjunt de la comarca de l’Alt Camp, tenint en compte les necessitats d’equilibri del territori i els desplegaments pendents de xarxa ferroviària tant a la comarca com, en especial, a la ciutat de Valls
Aquestes mesures permetrien que els veïns de Valls i l’Alt Camp es poguessin desplaçar amb més facilitat a Barcelona i evitaria també que veïns de la comarca haguessin de traslladar-se a viure a una altra ciutat. Per això, la iniciativa exigeix a l’Estat que prioritzi les inversions ferroviàries en el conjunt de la comarca de l’Alt Camp, tenint en compte les necessitats d’equilibri del territori i els desplegaments pendents de xarxa ferroviària tant a la comarca com, en especial, a la ciutat de Valls.
Finalment, un altre objectiu de la Proposta de Resolució és afavorir una mobilitat més sostenible perquè l’augment de trajectes en tren suposaria la reducció de l’ús del vehicle privat. Així es compliria de passada amb els propòsits de desenvolupament sostenible 2030 que la Unió Europea ha marcat en matèria de mobilitat durant els propers anys.