El Sector de Carretera de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de Comissions Obreres (CCOO) ha criticat el “procés de culpabilització que s’ha seguit contra la persona del conductor” de l’autocar que va patir un accident el passat diumenge a Freginals (a prop d’Amposta) en què van morir 13 universitàries d’Erasmus.
El sindicat crida a fer una reflexió sobre les condicions laborals en el sector de transport de viatgers per carretera.
“Assumint la lògica de la recerca de la responsabilitat en tan greu succés, no ens sembla raonable que es carregui irremissiblement contra aquest conductor per més que les proves realitzades han demostrat l’absència de substàncies (alcohol o drogues) que poguessin haver alterat les seves capacitats”, es pot llegeix en el comunicat enviat per CCOO.
El… culpable?
El sindicat ha lamentat que “gairebé immediatament es va donar la notícia de la passada del conductor a la situació de ‘investigat’ per part de les autoritats, el que, tot i la lògica processal, no deixa de ser una manera d’apuntar a un suposat culpable, la qual cosa, també immediatament, és publicat així per tots els mitjans de comunicació”.
Els treballadors del sector de transport de viatgers per carretera, segons el sindicat, es senten “doblement entristits per aquest tipus d’accidents”.
“D’una banda, la gravetat dels fets que colpegen al conjunt de la població amb la lògica identificació que fem directament amb el company afectat, i de l’altra, per la lleugeresa amb què es llancen acusacions o es busca un cap de turc contra una situació que portem tant de temps denunciant “, afegeix CCOO.
El sindicat ressalta que en els accidents de trànsit en què es veuen involucrats conductors professionals poques vegades hi ha una implicació per consum d’alcohol o drogues i que hi ha altres factors, “com el manteniment de les vies o el mateix estat del vehicle, però tot, com hem denunciat en multitud d’àmbits, els temps de conducció i descans”.
Factors que han de ser qüestionats
Hi ha una legislació sobre la distribució d’aquests temps “però no podem viure en la ignorància que aquesta, moltes vegades, es veu vulnerada, falsejada o directament manipulada i no precisament per la voluntat dels conductors”, afirma el sindicat.
“En el cas concret de l’accident de Freginals hi ha més factors que mereixen ser qüestionats per part de tots i totes”, afegeix el sindicat.
“Encara que es compleixin els temps de descans, és el mateix descansar de dia (i en plenes Falles a València) que de nit? Es pot fer un descans diari en un autocar o hauria de fer-se en un hotel amb unes condicions mínimes? Ja que la conducció nocturna és, en si mateixa, un risc, no hauria de restringir la conducció professional en determinades franges horàries? “, es pregunta el sindicat.
També ressalta que el conductor de l’autocar accidentat, de 62 anys i amb 17 anys d’experiència en l’empresa, “es va passar bona part de la jornada de diumenge a la comissaria dels Mossos d’Esquadra de Tortosa prestant declaració en qualitat de investigat” i ara està a l’UCI en estat crític.