La història és aquell seguit de successos, crisis i variacions en societat que es duen a terme durant el transcurs del temps i que, de vegades, tenen un inici i un final molt ben marcat i que d’altres no sabem ni quan van iniciar-se ni quan van acabar o s’acabaran.
A la vida humana els inicis els tenim molt clars, i també els finals… tot i que juguem amb la incertesa els podem preveure amb cert temps. No obstant això, a la “vida” de les obres d’art, en molts casos només podem saber el seu inici, i si parlem d’art tribal, potser ni això, però el que és un fet establert arreu de l’art és que l’art és etern i aquesta eternitat el fa respirar i viure per sempre.
Per altra banda, una de les coses que es valora des de l’art tribal, dins els sectors professionals, és la història d’aquella peça, no només la bellesa o la qualitat tècnica. D’on prové, qui l’ha fet, per a què serveix? Aquestes són les preguntes que ens podem fer, però moltes vegades es va més enllà i es parla de qui l’ha tingut en el transcurs del temps, d’ençà que aquesta obra va abandonar Àfrica, passant per mans de diferents col·leccionistes o institucions fins a on es troba ara.
A la “vida” de les obres d’art, en molts casos només podem saber el seu inici, i si parlem d’art tribal, potser ni això
Els viatges de les obres d’art, la seva vida, la seva història. Avui us presento una politja dels Djimini de Costa d’Ivori, d’alta època, que vol dir que té una antiguitat important, d’un estil molt clàssic i d’una gran qualitat. Aquests tipus de politja de telar són de les poques obres africanes que incorporen una màscara ritual dins d’una obra que no té la finalitat de ser ballada. Té el seu origen a Costa d’Ivori, però va ser portada a occident cap als anys seixanta per Thomas Mcnemar, un dels propulsors de l’art tribal a la ciutat de Nova York, qui va marxar a Àfrica amb la finalitat de recol·lectar obres.
Avui us presento una politja dels Djimini de Costa d’Ivori, d’alta època, que vol dir que té una antiguitat important, d’un estil molt clàssic i d’una gran qualitat
Algunes de les obres que va portar estan exposades actualment al Metropolitan Museum de Nova York entre altres institucions i moltes d’altres van passar a mans de col·leccions privades.
Posteriorment, va estar a la Galeria espanyola de Guillhem Montagut, una de les galeries més prestigioses de tot el món, família que va introduir l’art tribal africà a Espanya i finalment va arribar a la meva col·lecció, però segurament m’hauré perdut molts altres capítols que aquesta obra ha viscut.
La història de l’obra, veu el seu inici a Costa d’Ivori, amb una finalitat purament utilitària, en mans d’un teixidor, no obstant això, evoluciona cap a convertir-se en una obra d’art, establint-se als espais de reunió d’art més importants del món; tanmateix, el final d’aquesta i de moltes altres obres d’art és incert, desconegut, perquè l’art és etern.
✍🏾 Jesús ARJONA