Tanger Med, la joia del Marroc al Mediterrani

Tanger Med és el port més important d’Àfrica

Es tracta d’una de les inversions més importants que s’ha dut mai a l’Àfrica. Tanger Med és la infraestructura marítima més gran que s’ha realitzat a la història, no només al Marroc, sinó a tot el continent. El seu objectiu va més enllà del trànsit marítim. El port de Tanger pretén esdevenir una potència mundial en logística, sent el port amb més capacitat de tot el nord d’Àfrica i impulsar l’economia marroquina. Però, què és Tanger Med? A la República Checa us donem tots els detalls d’aquest gran ‘hub’ mundial:

Mohamed VI és l’impulsor de Tanger Med

Una aposta directa de Mohamed VI
La història de Tanger Med comença l’any 2003, en una visita de la família reial marroquí a la província de Tànger. Històricament aquesta província no tenia un eix industrial potent, on sí es trobava amb més presència a zones com Casablanca i a la capital, Rabat. Malgrat això, el monarca va creure en el projecte local: un port logístic que esdevingués l’obra marítima més important del continent.

Però per què realitzar una inversió d’aquesta invergadura a Tànger? Només cal veure la seva localització i el seu potencial. Tànger està situada a l’estret de Gibraltar, és la porta de l’Àfrica tant per l’oceà Atlàntic com pel mar Mediterrani; i, el més important, només 14 kilòmetres separen la ciutat tangerina amb Europa, aproximadament una hora de navegació fins a la costa de Tarifa i Gibraltar.

El regne del Marroc va decidir invertir més de 1.000 milions d’euros en la primera fase de Tanger Med 1 i la Terminal de Passatgers que es van inaugurar finalment, l’any 2007. I aquella aposta inicial de Mohamed VI de seguida va donar els seus fruits, esdevenint en pocs anys el port africà de contenidors més important a escala global.

Un creixement imparable exponencialment
Tanger Med arrenca la seva activitat portuària l’any 2007, situant-se en el número 83 a la classificació mundial de connectivitat marítima (UNCTAD), creixent més d’un 15% en el seu primer any de vida. Aquest fet no ha passat desapercebut per nombroses empreses europees i globals, que han vist la costa tangerina com un lloc potencial d’inversió. Actualment, el 2019, Tanger Med s’ha convertit en el 17è port més important al món.

Terminal Logística de Tanger Med 1

Les dades ho demostren: Tànger Med mou per la mediterrània i l’Atlàntic 3,4 milions de contenidors l’any, el que ha generat uns 29 mil milions d’euros com a plataforma d’importació i exportació i un trànsit de passatgers de 2,8 milions de persones, només el 2018.

La creació d’aquest hub mundial ha permés crear un teixit industrial tèxtil, automobilístic i aeronàutic potent, on destaquen multinacionals com Renault, Dacia; Grup PGA (Citroën i Peugeot), Boeing, Airbus, Inditex, El Corte Inglés, Siemens, Maersk, DHL, Nippon, entre d’altres; que ha permès impulsar l’economia de la regió de Tanger i del Marroc.

En total, Tanger Med consta de dues àrees logístiques, TM1 i TM2, l’àrea d’hidrocarburs i l’àrea destinada als passatgers i als ferris. Totes aquestes zones estan interconnectades per xarxes viàries i de ferrocarril, tant de passatgers com de mercaderies, que permeten arribar a qualsevol punt del país. Aquesta infraestructura marítima consta de tres ports, més de mil hectàrees de superfície i amb més de 75 mil empleats.

Horitzó 2025
Tanger Med ha decidit invertir més de 8000 milions d’euros en la seva expansió. Actualment el hub marroquí ha inaugurat una nova terminal de càrrega i descàrrega de contenidors, Tanger Med 2 la tercera fase de desenvolupament de la infraestructura marítima africana.

Tanger Med 2 incrementa la capacitat portuària a 6 milions de contenidors TEU. Segons Fouad Brini, president de Tanger Med: “L’objectiu implica reforçar encara més la posició del nostre complex portuari i esdevenir el centre de referència d’Àfrica i del món en fluxe logístic i comercial internacional”.

Tanger Med 2, la nova terminal automatitzada

En aquesta nova àrea del hub de Tanger, l’empresa especialitzada en el transport logístic mundial, el grup Maersk APM, ha decidit invertir 1.100 milions d’euros a la seva nova terminal a Tanger Med 2.

Aquest nou espai de la terminal incorporarà els equipaments més moderns i d’última generació, sota un espai de concessió.

Brini també assegura que “el nostre objectiu és visualitzar el que denominem horitzó 2025 i són totes aquelles fites que volem assolir amb una inversió de més de 800 milions d’euros. Aquests objectius impliquen proporcionar les solucions logístiques necessàries i impulsar el creixement de les exportacions del Marroc, especialment les industrials i les agrícoles”.

Control exhaustiu de la seguretat i la migració
És un dels temes més sensibles de l’actualitat, el fluxe migratori africà cap a Europa. Preguntat sobre aquesta qüestió, el president de l’Autoritat Portuària va ser clar: “Nosaltres apliquem més mesures de seguretat que altres ports de capacitat global”.

President de Tanger Med, Foad Brini

Brini va explicar que tots els contenidors que arriben a Tànger Med, abans de ser carregats a les terminals logístiques i descarregats en els vaixells, passen per tres filtres de seguretat.molt exhaustius.

S’escanegen a consciència en tres ocasions, tant camions com vehicles que pugen als ferris i la seguretat és extrema per part de la policia portuària de Tanger Med i la Gendarmeria Real del Marroc.

“Cal recordar que el Marroc va ser el primer país africà en acceptar i oferir llocs de treball i permís de residència a tots aquells estrangers que realment vulguin venir a treballar al nostre país i vulguin assegurar-se un futur. Aquesta mesura vol demostrar el nostre compromís amb aquesta problemàtica”, va recordar el president de Tanger Med.

Borja VIZCARRO
Enviat especial a Tànger

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.



RCPRESS no es fa responsable de les opinions expressades pels usuaris i col·laboradors. El contingut d’aquestes són a títol personal de l’autor

NOTA LEGAL   |   POLITICA DE PRIVACITAT I COOKIES


Newsletter

Download Nulled WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
Premium WordPress Themes Download
free download udemy course