25. Abril 2024

El Nadal del… consumisme

La decoració de les botigues, les llums per la ciutat, o els anuncis en televisió són els senyals que el Nadal s’acosta… Des de finals d’Octubre les grans empreses esperen ansioses amb les seves campanyes donar el tret de sortida a unes festes que cada any comencen abans. Així doncs, i encara que el calendari no el confirmi, als carrers es respira un ambient plenament festiu on reina l’esperit nadalenc. Un esperit que res té a veure amb aquesta sensació màgica i entranyable que va caracteritzar sempre a aquestes dates. Es tracta del consumisme.

Per desgràcia, aquest sentiment ha estat utilitzat i convertit en un mero eslògan que les marques aprofiten a la perfecció perquè els ciutadans compleixin amb la que, tristament, sí que és la principal singularitat de les festes nadalenques: comprar.

Avui dia, les festes nadalenques, cada vegada més allunyades del seu original significat religiós, s’han constituït com l’època de l’any en la qual amb major cruesa i desenfrenament es manifesta el consumisme. Els regals han deixat de ser una forma privilegiada d’expressar l’afecte als éssers estimats i han passat a ser gairebé una obligació. Ara, tots, independentment de les possibilitats econòmiques i dels veritables sentiments, tenim la necessitat de consumir de forma compulsiva.

Per a moltes famílies, el Nadal, lluny de ser una ocasió perquè els ànims es calmin i els motius d’alegria es multipliquin, es converteix en causa d’angoixa, ansietat o, fins i tot, de cobdícia i desig per posseir més i millors coses. I al final, com el que s’ofereix en el mercat a través de la publicitat és sempre més del que es pot adquirir, el Nadal acaba sent, també, una enorme font d’insatisfaccions i estrès. (Fins a 32% dels espanyols sofreixen estrès per les compres nadalenques segons l’últim estudi De PayPal). Conseqüència directa d’un discurs publicitari que genera una forma col·lectiva d’actuar.

Fet que ha aconseguit destruir al Nadal, convertint-la en la festa de les necessitats artificialment creades, dels desitjos i capritxos provocats i de les frustracions induïdes. Una celebració en la qual és el consumisme, precisament, qui ha acabat per consumir-nos i fer-nos oblidar el veritable significat del Nadal.

José Manuel Marcos 

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Premium WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
online free course