29. Març 2024

ARMAND MEDINA: Mal d’escola

OPINIO ARMAND MEDINAEncara tenim mal d’escola: Ara que ja estem pensant en les vacances i hem deixat l’escola abandonada un parell de mesos, torno a pensar en uns símptomes que no acaben de desaparèixer, i que any darrere any, es defineix com a mals d’escola. Escola, skholé en grec, significava tranquil·litat i temps lliure, però a mesura que el projecte modern emergeix la seva dèria per la producció, aquesta s’allunya del joc. L’escola es converteix en una eina mecanitzada, un valor d’ús que legitima el sistema capitalista. El sistema competencial de les escoles és evident, i la seva perdurabilitat, incessant. Les dinàmiques escolars haurien d’estar basades, en saber compartir; fixant-nos en l’intent de canvi de qui escolta, per abordar la contingència implícita de l’acció educativa. Com és possible que encara no puguem atendre, tot allò que acompanya a un nen o nena?

Ens cal encarnar el present sense pensar el passat com una vergonya, però tampoc pensar que el futur serà un càstig. Ens hem de fixar, què en moltes ocasions estem davant d’una imatge desenfocada del que som, i d’un ús impotent, pel que fa a la nostra funcionalitat. Al cap i a la fi, de vegades som una imatge que es defineix per paraules gruixudes, encara que de vegades sense voler, i sobretot per decisions en moltes ocasions venjatives carregades de por. Ja fa temps que ho penso, que les normes haurien de donar-nos espais de llibertat per tots aquells que desitgen pensar per si mateixos.

Ara fa uns dies veient una exposició que representava la manera de fer d’una llar d’infants, de sobte, el meu fill que m’acompanya em diu: que bé en aquesta llar no hi ha normes. Sorprès pel comentari, crec entendre de les seves paraules, que és l’esperit del detall sentit, el més íntim de cadascú; i què en aquesta mostra quedava tan ben representat. L’esperit del detall sentit, és la imatge d’un gest, i aquest detall, pot salvar-te dels mals d’escola que ens habiten.
Per poder alleugerir el pes d’aquest significant al qual anomenem educar, cal viure’l i definir-lo com bonament cadascú pugui fer-ho. Cal mirar amb calidesa els moments que tenim davant d’un nen o nena, perquè aquests moments ens predisposen a conquerir l’instant d’humanització que porta implícita la professió d’educador. No podrem garantir que els nois i noies facin el que nosaltres diem, però hem de crear les condicions necessàries perquè aquests i aquestes, ho puguin fer. Deixem de fixar-nos en els substantius i reivindiquem els verbs tals com, cuidar, estimar, reconèixer, respectar, ajudar, estimular, empènyer, provocar i escoltar; per poder articular alguna cosa dels nens i nenes que acompanyem.

Armand MEDINA
Educador Social

 

Quins partits governaran a Tarragona?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Premium WordPress Themes Free
Free Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
free download udemy paid course